2016. 07. 22.

InnoTrans 2016 – Járműbemutató jármű nélkül?

A virtuális valóság a számítástechnika fejlődésével egyre inkább a mindennapjaink része lesz: ma már egy okostelefon többet tud, mint egy tíz-tizenöt éves PC és ezt a lehetőséget számos gyártó igyekszik kihasználni marketingcélokra is. Ezt a VR-őrületet lovagolja meg a Bombardier is – nem is akárhogyan!





A railcolor.net írja a Rail Business szakmai lapra hivatkozva, hogy a Bombardier a 2016-os InnoTrans szakkiállításra egyetlen mozdonyt sem fog elhozni. A vasúti közlekedés egyik legfontosabb seregszemléjén jármű nélkül megjelenni több mint ciki, ezt már mi magunk is megírtuk pár évvel ezelőtt a magyar szereplés kapcsán, akkor még a magyar szereplés kapcsán. Ám most a Bomberdiernél nagyot mertek álmodni: nem hoznak el egyetlen egy igazi vasúti járművet sem a kiállításra. Helyettük a virtuális valóság adta lehetőségeket használnák ki arra, hogy az érdeklődőkkel és a leendő vásárlókkal megismertessék termékeiket.

A Bombardier járműveinek egyike a 2008-as InnoTranson – megfogható, kívül-belül bejárható, valódi eszköz

A döntés meglehetősen furcsa: egy, a vasúti szállítmányozáshoz aligha hozzászokott marketinges fejéből pattanhatott ki az meglehetősen furcsa idea. Értjük mi, hogy jó dolog kihasználni az informatika adta lehetőségeket és ráadásul a járművek utaztatása is sokba kerül a cégnek, de pont az InnoTrans arról szól, hogy egy az egyben megmutassák a közönségnek, hogy mit produkál a cég vasúti járműgyártás tekintetében. Márpedig a szakma a saját szemével szeretné látni a részleteket, míg egy VR felületen keresztül legfeljebb csak azt láthatjuk, amit a rendkívül hozzáértő marketingesek elénk tolnak.

A Bombardier járműveinek egy része 2014-ben – két évvel később egy darabot sem hoznak majd ki az újdonságokból
(fotók: Halász Péter)

Így jó eséllyel mellőznünk kell például a Twindexx-motorkocsik bemutatását az InnoTranson vagy éppen a TRAXX-ok harmadik generációs járműveinek legújabb változatának megtekintését, hogy csak két olyan terméket emeljünk ki, ami a kanadai-német vasúti járműgyártó fontos produktuma.
Remélni tudjuk csak, hogy a rendkívül pihent marketingesek még visszakoznak, ámbár a kiállítói jegyzéket elnézve erre már nem biztos, hogy lesz lehetőség. A próbálkozás mindenesetre érdekes, ám közel sem biztos, hogy célravezetőnek tűnik egy olyan világban, ahol elsősorban a (szó szerint) kézzelfogható tények a legmeggyőzőbbek.

Halász Péter