A gördülőállományának modernizálásához a Graubünden területén tevékenykedő Rhätische Bahn vasúttársaság még 2009-ben kezdett hozzá, akkor érkeztek az első Allegrák a Stadlertől, melyek mára Chur környékén és a Berninabahn vonalán szinte teljesen átvették a hatalmat. A folytatás az UNESCO Világörökség részét képező Albula vasútvonalra szánt, időközben Alvra (az Albula rétoromán neve) névre keresztelt szerelvényekkel jött, melyeket szintén a svájci járműgyártó szállíthat az RhB-nak. A legfrissebb hírek szerint pedig a fejlesztés nem áll le, újabb szerződést írtak alá a mára szoros kapcsolatban álló felek, melynek értelmében a Stadler 27 négyrészes motorvonatot szállíthat Graubündenbe, további 20 egységes opcióval.
A Rhätische Bahn egyik Allegra motorvonata a Bernina vasút legmagasabban fekvő részén halad a Lago Bianco partján dél felé. Hamarosan újabb Stadler motorvonatok érkeznek a társasághoz.
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Az új szerelvényeket Retica Trenta TriebZugnak, azaz rétoromán harmincas motorvonatnak nevezi a vasúttársaság, utalva a régóta tervezett projektre, amivel a teljes hálózaton félórás ütemes menetrendet terveznek bevezetni. Ehhez és az elöregedett járműpark frissítéséhez is szükség van az új járművekre. A teljes szerződés értéke, mely 27 négyrészes, egyenként 76,44 méter hosszú vonatról és a 20 egységes opcióról szól összesen 285 millió svájci frank.
A Stadler látványterve szerint az új vonatok frontrészét is át kellett tervezni az Allegrákhoz képest, hogy megfeleljenek a legújabb biztonsági előírásoknak.
A négyrészes vonatokban 35 ülőhely lesz az első osztályon, míg 137 a másodosztályon. A szerelvények klimatizáltak, alacsonypadlós részekkel is rendelkeznek, melynek köszönhetően két kerekesszékes utas is használhatja egyszerre a járműveket. A vasútvonalak környezetének megfelelően a kerékpár- és síléctárolók sem maradhattak el a tervezéskor, ezek szállítására is lesz bőven hely.
Balra Peter Spuhler a Stadler egyik alapítója és vezérigazgatója, míg jobbra Renato Fasciati, a Rhätische Bahn első embere a szerződéskötéskor készített fotón.
(fotó: Stadler)
(fotó: Stadler)
A szerződést mindkét fél nagy örömmel fogadta, a Rhätische Bahn igazgatója, Renato Fasciati elmondása szerint ez a vasúttársaság történetének legnagyobb beszerzése, melyet a korábbi jó tapasztalatok után ismét boldogan kötöttek meg a svájci járműgyártóval.
Graubünden térképén ábrázolta az RhB, hogy hol fogják bevetni az új Stadler motorvonatokat. Kékkel az elsődleges bevetési terület, míg zölddel a csak egyedi esetek által használni tervezett vonalak láthatóak. Az Arosa és Bernina vonalak meredek emelkedőinek és szűk íveinek a vonat hajtása és felépítése nem fog megfelelni.
Az első szerelvények a szerződés alapján 2019 nyarán érkezhetnek majd meg Landquartba, ahol a próbafutások és tesztek elvégzése után állnak majd forgalomba. Bevetési területük elsősorban a Prättigau, azaz a Chur/Landquarttól Klostersen át Davos felé vezető vonal, illetve innen a Vereina alagúton át az Engadin lesz, ahol egészen St.Moritzig jutnak majd el. Ezeken felül előfordulhatnak az új vonatok még majd a Chur-Disentis illetve az Albula vonalakon is.
Berky Dénes