2016. 07. 07.

Stadler vonatok a Voralpen-Express-nek is

A svájci Südostbahn által üzemeltetett Voralpen-Express márkanevű vonatok vérfrissítésére kiírt tendert is a Stadler nyerte. Tizenegy Flirt szerelvény érkezik majd a flottába, amik a jelenlegi vonatokat teljes mértékben kiváltják majd.






A Voralpen-Express (VAE) Svájc egyik híres vonata, mely St.Gallent köti össze Luzernnel, az Alpok csodálatos táján keresztülhaladva. A márkanév még 1992-ből ered, amikor a svájci Südostbahn társaság a Romanshorn és Luzern között indított vonatait nevezte el így. 1999-től ezek a vonatok egyedi dizájnnal közlekednek. Azóta a mai napig nagyjából ugyan azok a szerelvények lelhetőek fel a vonalon, az Einheitswagen I-ból eredeztethető felújított, klimatizált Revvivo fantázianévre hallgató kocsikból és, vagy az Re446-os mozdonyokból, vagy az SBB-nél is fellelhető RBDe 560-as motorvonatokból állnak a szerelvények. Ezek mindegyike több generációs felújításon is átesett már, így ezúttal az üzemeltető Südostbahn új járművek beszerzése mellett döntött.

Korábban a Südostbahn is rendelkezett a képen látható Re 4/4 II-esekkel, de ma már mindtől megszabadultak. Amint azonban a képen is látható, időnként még rászorulnak az SBB-től való bérlésre.
(fotó: VAE)

A 2014-ben kiírt nemzetközi tenderen nemrég hirdették ki a nyertest, amely nem nagy meglepetésre, svájci beszerzés lévén, a Stadler Rail lett. A svájci cég 2019 és 2020 során fogja leszállítani a megrendelt 11 motorvonatot, melyek a Flirt-családból kerülnek majd ki, habár jelentős átalakítások is szükségesek lesznek az alapmodellen, hogy megfeleljenek a megrendelő sajátos igényeinek.

Manapság így néznek ki a VAE átlagos szerelvényei, a kocsik és a mozdonyok sem mai darabok már, ideje a cserének.
(fotó: VAE)

A Stadlernek hat nyolcrészes és öt négyrészes szerelvényt kell majd szállítania, melyekbe a VAE által, az utasigényeknek megfelelően kiválasztott ülések kerülnek majd. A tervek szerint a szerelvények St.Gallen és Rapperswil között egy nyolc- és egy négyrészes egységből állnak majd, Rapperswiltől Luzernig azonban csak a nyolcrészes megy majd tovább. Az erősítésre a fenti szakaszon feltehetően az elővárosi forgalom nagyobb utasszámai miatt lesz szükség. Ezen kívül a kisebb egységek a SOB más vonalain is bevethetőek lesznek majd.

Így nézhetnek majd ki az új Flirtök a Voralpen Express kötelékében. 
(fotó: Stadler Rail)

Az új, nagyobb teljesítményű vonatoknak köszönhetően az utazási idők is csökkenni fognak, csak St.Gallen és Rapperswil között előreláthatóan legalább 4 perccel. A távolabbi tervekben szerepel a szolgáltatás meghosszabbítása is Luzernből az Emmental vasútvonalon át Bernig, amihez egy egyelőre nem ismert számú opciót is aláírtak a felek. Az új vonatok egy további érdekessége, hogy a megrendelő igényei szerint Németországban és Ausztriában is rendelkezni fognak futási engedéllyel.

Az új Flirtök orra. A vonatok fényezése ezek szerint szakít a Voralpen Express eddigi színeivel és felveszi az üzemeltető Südostbahn dizájnját.
(fotó: Stadler Rail)

A vonatok belső elrendezése a lehetséges utasok minden igényét kielégíti majd. Lesz hely a munkába ingázóknak, ahol akár dolgozni is tudnak majd, de a panorámaablakoknak köszönhetően a turisták vagy kedvtelésből vonatozgatók is megtalálhatják megfelelő ülőhelyeket maguknak. Svájcban alapelvárásnak számító kerékpár- és sílécszállításra alkalmas helyek is lesznek, nem is kevés. Aki pedig megéhezne vagy -szomjazna, talál magának enni-innivalót a hosszú vonatokban két helyen is fellelhető vendéglátózónákban. A SOB a családdal utazókról sem feledkezett meg, nekik külön üvegfalakkal elkülönített fülkékben lesz lehetőségük nyugalomban élvezni az utazást.

A SOB grafikáján jól látható az első- (alul feketével) és a másodosztály (felül pirossal) ülőhelyei, a többfunkciós terek lilával, ahol kerékpárokat és síléceket, illetve a zölddel bekeretezett családi szakasz mellett babakocsikat is lehet majd szállítani. A másodosztály közepén látható kékkel a bisztró, illetve az első osztályhoz közelebb eső oldalon az étel- és italautomaták.

Az első osztályon 2+1-es elrendezés mellett minden üléshez külön hálózati csatlakozó is jár majd.

A másodosztály is tágas teret nyújt, ahol mindenki megtalálja majd az igényeinek megfelelő ülőhelyet, legyen szó napi ingázókról vagy a kilátásért utazó turistákról.

Érdekes választás, hogy az első osztályhoz közelebb csak egy ilyen automata-sarok kerül beépítésre, míg a másodosztály közepén egy kiszolgálással rendelkező bisztró kap majd helyet. Minden esetre kávéhiányban senki nem fog szenvedni.

A vonaton négy helyen is található bicikli- vagy sílécszállításra alkalmas többcélú tér, hiány tehát ebből sem lesz.
(A Stadler prospektusából a látványterveket a Bahnonline.ch tette közzé.)

Berky Dénes