Bemutatta a nagyközönségnek a GYSEV az osztrák üzletág számára beszerzett első Siemens Desiro ML motorvonatot. Az ÖBB CityJet-beszerzéséhez hozzácsapott ötdarabos rendelésből származó első vonatot a rendeltetési területének megfelelően Vulkapordányban mutatták be.
Majd másfél évvel
a szerződéskötés után be is mutatkozott az első Siemens Desiro ML motorvonat a GYSEV-nél. Az osztrák-magyar vasúttársaság osztrák üzletága által rendelt öt motorvonat közül ez az első és ünnepélyes keretek között mutatták be az utazóközönségnek július 15-én. A motorvonatok a „Ventus” márkanevet kapták a vasúttársaságtól.
A GYSEV Desiro ML motorvonatai a Ventus márkanév alatt közlekednek majd a társaság osztrák vonalain
Az „osztrák GYSEV” kötelékében szolgálnak a vonatok, a magyarországi bevetésük jelenleg nincs napirenden
A korábbi tervek szerint a háromrészes motorvonatok az osztrák szerelvényekkel közösen Sopron és Bécs között közlekednek majd, tekintettel arra, hogy az osztrák 15 kV 16,7 Hz-es váltóáram mellett 25 kV 50 Hz-es váltóáramról is üzemelhetnek. Az ütközők között 75152 milliméter hosszú szerelvények két külső kocsija hajtott, a motorok összteljesítménye 2600 kW, a vonat legnagyobb gyorsulása 1,1 m/s
2 lehet. A szerelvényen 259 ülőhelyet alakítottak ki. A vonatokon csak a német és osztrák pontszerű vonatbefolyásoló rendszert telepítették, a magyar EVM-et nem tervezik beépíteni. A PZB elegendő a Sopron és Szentgotthárd közötti vonalra, az ETCS beépítésére pedig elő lett készítve a jármű. A magyarországi engedélyezés egyelőre csak lehetőség és folyamatban van a papírok megszerzése, de a szoftver magyarítása, ami az engedélyezés egyik feltétele még nem készült el.
Az utastérben az ÖBB CityJet-jeiből ismerős üléseket találjuk
Az asztalok szélei felhajthatók, így kényelmesen elérhetők a belső ülések is
A nem páholyos üléseknél is korrekt lecsapható asztalka jár az utasoknak
A többcélú tér kialakítása Magyarországon némelyik halberstadti kocsiból lehet ismerős ezzel a „körbekerített” megoldással. Érdekes közösségi tér lehet ez majd az együtt utazó társaságok számára
Az utastér a GYSEV színeiben pompázik
A motorvonat nem minden része alacsonypadlós, a vezetőállás felé eső részek csak lépcsőzve érhetők el
A WC akadálymentesített, mondhatni „természetesen”
Apró részletek: igényes, de minimalista fogasok és LED-es olvasólámpák
Az „egyen-vezetőállás” az ÖBB-nél megszokott kék színvilágot mutatja – vajon „repcésítik” majd?
Érdemes megjegyezni, hogy a vonaton oldalanként két ajtóval kevesebb van, mint az ÖBB már ismert CityJet motorvonatain, viszont érdekesség, hogy a jelenleg futó fedélzeti diagnosztikai program még „keresi” a nemlétező ajtókat, nyilván az ÖBB-s változat került fel a járművekre. Ugyancsak ÖBB-s arculatú (még?) a jármű vezetőállásának színvilága és az utastájékoztató kijelzők felülete is. A mozdonyvezetők szubjektív beszámolói szerint a hajtás egy fokkal jobb, mint a FLIRT-ek esetében: kettő helyett négy forgóváz hajtott, jobban eloszlik a vonat hajtásán a teljesítmény.
A GYSEV új motorvonatai a megújult vulkapordányi állomáson. A FLIRT a soproni vendégeket hozta az osztrák ágazat központjának számító állomásra
A jelenleg közlekedő Talenteknél kényelmesebb utazást kínál a GYSEV új motorvonata
A GYSEV második új motorvonata a jövő héten érkezik majd. Érdekesség, hogy Passauban a GYSEV osztrák vizsgával rendelkező mozdonyvezetői veszik majd át a vonatot, ám a régi Westbahnon végzett karbantartási munkák miatt Herzogenburg felé jön majd a vonat. A tervek szerint minden héten érkezik majd egy szerelvény, az utolsót augusztus 18-án kell adnia a német félnek.
A GYSEV a jelenlegi tervek szerint szeptember 5-étől állítja szolgálatba a vonatokat, két csatolt vonat jár majd Deutschkreutz (Sopronkeresztúr), Sopron és Pozsony között, két mozdonyos ingavonati szerelvényt kiváltva. A magyarországi vonalakon alapvetően nem tervezik a szerelvények közlekedtetését, bár erre elvi lehetőség van.
Az első új Ventus Neufeld an der Leitha és Müllendorf állomások között robog. Hamarosan megszokott kép lesz ez a Raaberbahnon
Az ünnepélyes átadáson felszólalók nem mellesleg kiemelték, hogy a burgenlandi utasok számára további minőségi előrelépést jelentenek a vonatok az utazási komfort tekintetében, hiszen a Bécsbe ingázók jelentős utat tesznek meg nap mint nap, így ez nem elhanyagolható szempont.
Halász Péter,