2016. 07. 27.

Személykocsit rendel az ÖBB

Jelentős tendert írt ki az ÖBB: személykocsikat vásárolna, ráadásul újakat. Mi több, többféle kivitelben és akkor, amikor a DB AG, a piac jelentős szereplője éppen kivonul, akkor rendel éjszakai utazásra is alkalmas járműveket is az osztrák vasút.





Az ÖBB legutóbb közzétett tendere szerint többféle személykocsitípust szerezne be, ráadásul újonnan. A tervezett beszerzés ugyanis személykocsik tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó keretszerződésre vonatkozik – ebből a keretszerződésből hívna le az ÖBB alkalmasint az éppen aktuális igényeknek megfelelő járműveket.
A kiírás szerint a kocsik körülbelül  26 méter hosszúak lehetnek, ami megfelel a jelenleg is használt, 26,4 méteres kocsik méreteinek. A járműveknek 200 km/h-s sebességre is alkalmasnak kell lenniük. Kialakításban többféle járművet tud elképzelni az ÖBB: hagyományos, nappali forgalmú személykocsi mellett éjszakai kialakítás (célszerűen: fekvőhelyes) személykocsikat is beszereznének. Sőt, az ÖBB vezérlőkocsikat is igényel a tenderkiírás szerint, valamint terítéken lehet egy alacsonypadlós, többcélú személykocsitípus beszerzése is.

Az ÖBB jelenlegi személykocsi-flottáját fiatalítaná meg a most tendereztetett keretszerződésen belül. Ideje van már a frissítésnek, ez nem kétséges

A járműveknek az osztrák mellett a német, svájci és olasz előírásoknak kell megfelelniük, ami egyértelműen arra utal, hogy a piacról kivonuló DB AG helyére pályázik az ÖBB.
A keretszerződés hatvan hónapig élne, további hatvan hónapra pedig meghosszabbítható lesz.

A Railjetek után – bár rendelnek vezérlőkocsit is a tervek szerint – ismét a hagyományos személykocsis megoldás mellett teszi le a voksát az ÖBB. Meghatározó döntés lesz ez a vasúti járműpiac egészére a következő évekre?

Az ÖBB tendere – amire július 29-én délig jelentkezhetnek a pályázók – alighanem meghatározó lesz a következő évek, évtizedekben a vasúti személykocsik piacán. Iparági forrásaink szerint a keretszerződés mennyiségében is meghatározó lesz: mintegy hatszáz járműről szólna, amiből várhatóan 150 darabot már a keretszerződés aláírásakor lehívnának.
Azért is fontos ez a tender, mert a legtöbb vasúttársaság alapvetően motorvonatban vagy zárt ingavonatokban gondolkodik a személyszállítás tekintetében: csak példaképpen említhető a svájci Bombardier TWINDEXX-motorvonat vagy éppen a német emeletes IC-ingák. Az ÖBB viszont láthatóan szembemegy ezzel a trenddel, legalábbis a Railjeteknél még követett zárt ingavonatos megoldást elveti, annak ellenére, hogy rendelnének természetesen vezérlőkocsikat is.
Az éjszakai utazáshoz használatos járművek esetében pedig alighanem biztosnak látszik, hogy barátkozhatunk a kissé a kapszulahotelekre emlékeztető fekvőhelyes kocsikkal majd, amelyről egy koncepciót már bemutatott az osztrák vasút.
Az ÖBB utolsó, nagy személykocsi-beszerzése – eltekintve a Railjetektől – az 1990-es évek elején volt, ekkor állították szolgálatba a szögletes külsejű „Modularwageneket”, majd az évtized végén a járműcsalád fekvőhelyes változata is megjelent. A most futó UIC Z kocsikat zömében az 1980-as években építették és több felújítás után vannak még ma is szolgálatban. Ezekből a kocsikból vásárolhatott az elmúlt évek során a ČD is jónéhányat.

Az ÖBB talán legfiatalabb távolsági forgalmú személykocsijai a szögletes fekvőhelyes kocsik, amelyeket 2000-2001 során gyártottak Dunakeszin
(fotók: Magyarics Zoltán)

Érdemes azt is megjegyezni, hogy az ÖBB a Railjetek beszerzésekor hasonló szerepben érezhette magát, mint most, hiszen egyértelműen meghatározó lehet a jövőben a személykocsi-gyártás tekintetében az igényelt járművekkel szemben támasztott feltételrendszer. Ám azt se felejtsük el, hogy a Railjetek, illetve a Siemensnél a Viaggio termékcsalád az ÖBB-n kívül nem ért el komoly sikereket: néhány darabot sikerült eladni a ČD-nek, illetve a Modularwagenek alapjain nyugvó Railjeteken kívül a Viaggio családba tartozó hálókocsikat vásárolt az orosz vasút.

Halász Péter