Immáron biztos, amit eddig csak iparági szóbeszédből lehetett sejteni: az ÖBB átveszi a DB egyes éjszakai vonatait december 11-étől. Nem mindegyiket, de a legtöbb viszonylatot igen. Az éjszakai vonatozást megmentették az osztrákok?
Jó ideje tudni lehetett, hogy a decemberi menetrendváltással a DB Fernverkehr végleg kivonul az éjszakai, hálókocsis vonatok üzemeltetéséből. A német szövetségi vasúttársaság elsősorban azzal indokolta a döntését, hogy nem éri meg a speciális járműparkot fenntartani az olcsó légitársaságok támasztotta versenyben. Az üzleti adatok valóban nem rózsásak: az évek óta zsugorodó hálózaton éves szinten 90 millió euró bevétel keletkezett, ez azonban csak ahhoz volt elég, hogy „mindössze” 31 millió eurós veszteséget termeljen a szektor. A DB többek között a járművek elavultságával is indokolta a „bolt bezárását”, igaz, a modernnek számító emeletes hálókocsikat már leállították, így nem csoda, hogy az üzemelő járműállomány átlagéletkora bőven eléri vagy meg is haladja 40 évet.
Az egykori DR fülkés kocsija felújítása után még 2015 őszén is szolgált: az ülőhelyes kocsi a Prága és Bázel közötti CNL-járatban közlekedett
A komfortos utazást biztosító háló- és fekvőhelyes kocsik eltűntek volna a piacról, ha nem lép színre az ÖBB. Az osztrákok ugyanis látnak fantáziát ebben a szegmensben, nem véletlen, hogy korábban koncepcióterveket mutattak be, most pedig a kocsibeszerzési keretszerződés keretében fekvőhelyes kocsikat is rendelnének egy lehetséges járműgyártótól.
A jelen állás szerint az ÖBB december 11-ével átveszi a DB Fernverkehr korábbi éjszakai vonatainak nagy részét. Ezt erősíti, hogy a menetvonalak megrendelésében már szerepelnek az osztrák igények. Jelenleg három viszonylatról lehet tudni, ahol az ÖBB megjelenne a német belföldi forgalomban:
- Düsseldorf–Köln–Frankfurt–München–Innsbruck
- Hamburg–Berlin–Frankfurt–Karlsruhe–Basel
- Hamburg–Hannover–Würzburg–München–Innsbruck
A nemzetközi forgalomban is megjelenik majd a tervek szerint az ÖBB decembertől: a tervek szerint megjelennek a Zürich–Bázel–Prága tengelyen is, viszont egyelőre nem biztos, hogy az amúgy sikeres München és Milánó, Velence, illetve Róma közötti járatokat is átveszik, illetve a megszűnőket pótolják majd.
Az ÖBB Bécsbe tartó EuroNight-járatának szerelvénye érkezik a műszaki előkészítő pályaudvarról Düsseldorf főpályaudvarára 2015. augusztus 28-án. Az üzleti alapokon nyugvó rendszer bejött az ÖBB-nek
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az ÖBB a tervek szerint szeptemberben jelenti be a végleges koncepciót, addig egyelőre nem nyilatkoznak meg teljes nyíltsággal az ügyben, konkrét viszonylatokat nem nevezett meg az ÖBB sajtóosztálya a DPA kérdésre sem. Az viszont biztos, hogy a DB és az ÖBB már hónapok óta egyeztetett a háttérben az üzlet átvételéről, ám eközben a DB Fernverkehr továbbra is tervezi az éjszakai ICE-járatok kínálatának bővítését. Az egyeztetések részét képezi az autószállítás kérdése is, erről egyelőre nem született döntés.
Fontos megjegyezni: a változás nem érinti a Budapest és München, illetve Berlin között közlekedő éjszakai vonatokat, a Kálmán Imre és a Metropol EN járatait. Ezek a vonatok ugyanis üzleti járatok, azaz a MÁV-START Zrt. és a többi részes vasút – a ČD, a ZSSK és a DB – megállapodása alapján közlekednek.
Halász Péter