2016. 07. 23.

Szászországi retro-expressz

Nem lelkesedtek túlzottan az utasok a menerendváltáskor, amikor a DB Regiotól átvette a szolgáltatás lehetőségét a Mitteldeutsche Regiobahn a Lipcse és Chemnitz közötti vonalon. Pedig a járművek nem újak és igazából nem is rosszabbak, mint a billenőszekrényes motorvonatok voltak. Ismerkedjünk meg az MRB ezüstszínű ingavonataival!


A menetrendváltás óta szolgáltat a Mitteldeutsche Regiobahn Lipcse és Chemnitz között. Az MRB a korábbi NOB-tól és más magánvasutaktól (elsősoban a cégcsoporton belüli NOB-tól) vásárolt be az átmeneti időre szóló közszolgáltatási szerződés teljesítésére. A tervek szerint 2023-ig lesz érvényben a szerződés, ekkora készül majd el a vonal villamosítása. Erre a nyolc évre pedig nem szereztek be új járműveket, hanem a piacon meglévő használt kocsikból építkeznek. A mozdonyokat a szintén a Transdev (korábban Veolia) csoporthoz tartozó NOB-tól szerezték be, itt a tartomány által biztosított TRAXX DE ME-k megjelenésével váltak feleslegessé.
Az MRB alapesetben négy kocsiból álló ingavonatokat közlekedtet: egy másodosztályú, egy első-másodosztályú és egy újabb másodosztályú fülkés kocsi után következik egy termes kialakítású vezérlőkocsi: valamennyi jármű a Magyarországon is ismert halberstadti járműcsalád tagja.
Mostani írásunkban Pordán László tavaszi túrájának képei segítségével mutatjuk be a régi, nem klimatizált járművek miatt sokat kritizált szolgáltatást. Vajon valóban rászolgáltak a jogos kritikára? Döntsék el Önök, kedves olvasóink!

Geithainba érkezik az MRB ingavonata

A felújított kocsik kívül-belül új megjelenéssel büszkélkedhetnek. Érdekesség, hogy a halberstadti vezérlőkocsi feljáróajtóinak ablakát két fém pánt is védi. Az előtérben a nagyobb szemetes mellett szórólaptartó is helyet kapott

Az üléseket újrahúzták, sőt, a négyes ülések mellett megmaradtak az asztalok is. Érdemes figyelmet fordítani a kukákra: a boltokból is ismert letéphető nejlonzacskókat helyeztek ki a szemétnek. Meglehetősen újszerű ötlet a németeknél (Norvégiában másfél évtizede már láttunk ilyet), az ürítés viszont kétségkívül egyszerűbb

A kettes ülőhelyeknél is futotta asztalkára és szemetesre

A vezérlőkocsi középső, nagy termének látképe. A jellegzetes DB-s arculat (a csomagtartók rózsaszín elemeivel együtt) eltűnt. A tisztaság pedig példaértékű

A vezérlőkocsiban van a többcélú tér is, amely kerékpárok szállítása mellett kerekesszékes utasok szállítására is alkalmas

A kerekesszékes helyeknél lévő felcsapható üléseknél figyelemfelhívó feliratokat helyeztek le

A vonatokat a Transdev csoporthoz tartozó MRB üzemelteti

Chemnitzbe érkezik az egyik ingavonat

A vonatok Chemnitz felőli végén közlekednek a vezérlőkocsik, a mozdony Lipcsében a bakon van

Amíg a vezérlőkocsi termes járművek, addig a köztes kocsik fülkés kivitelű, egykori gyorsvonati kocsik

A vonatbuszos távvezérlésnek köszönhetően az EuroRunner-mozdonyokat is lehet távvezérelni a vezérlőkocsiból. Érdemes megnézni az iránytáblát is: a WC ablakába került a kivilágítható tranzparens. Hasonló megoldást használtak az egykori TEE-vonatokon az 1950-es években is

A vonatok javarészt nem villamosított pályán közlekednek, a drotózásra várhatóan 2023 körül kerül sor, addig szól az MRB szerződése

Tavasszal Lipcse és Belgershain között pályafelújítás miatt vágányzár volt, így Chemnitz felől a vonatok csak Belgershainig jártak

Az utasok tovább pótlóbusszal utazhattak, itt éppen a drezdai Taeter Tours (a DVB alvállalkozójának) DD-TT 1503-as rendszámú MAN Lion's City G-je várja az utasokat. A busz a drezdai belső azonosítási rendszerben a 900 503-3 számot viseli

A vonatok továbbításához az MRB által a Ascendos Rail Leasing S.à.r.l.-től lízingelt három ER20-as áll rendelkezésre. A chemnitzi pályaudvaron a 2006-ban gyártott 223 055-ös várja az indulást

Ha már Chemnitz, akkor ne felejtsük el azt sem, hogy egy ideje összekötötték a városi villamosvonalakat és a nagyvasutat is. A „kétéltű” járművek átjárják a hálózatot, míg a hagyományos villamosok csak betérnek a csarnokba. A képen – nem tévedés – egy modernizált Tatra T3D-páros látható

szöveg: Halász Péter
képek: Pordán László