Megkötötte az Európai Beruházási Bank és a GYSEV azt a fejlesztési hitelszerződés, amelynek köszönhetően megoldott lesz a finanszírozása annak a mozdonybeszerzési tendernek, amelyre idén áprilisban írt ki ajánlattételi felhívást a vasúttársaság.
Összesen negyvenmillió euró értékű hitelt vehet fel a GYSEV az Európai Beruházási Banktól. A hitelgaranciát az OTP és a Magyar Állam nyújtja a megállapodás szerint: 80 százalékban az állam; 20 százalékban pedig a bank fizet a vasúttársaság fizetésképtelensége esetén. A GYSEV még idén áprilisban tette közzé ajánlattételi felhívását – nem mellesleg újólag –, amely öt villamosmozdony beszerzésére vonatkozik. A mostani megállapodás ennek a járműbeszerzésnek az anyagi hátterét teremti meg. A kiírás szerint öt, legalább három áramnemű mozdonyt és további négy, legalább kétáramnemű mozdonyt venne a GYSEV.
Aligha a maradék Szili helyett, inkább azok mellé venne új gépeket a GYSEV – EIB-hitelből
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója úgy fogalmazott az aláírás kapcsán, hogy az új mozdonyok beszerzése alapvető feltétele a további fejlődésnek. Hosszú tárgyalássorozat eredménye ez a megállapodás a vezérigazgató szerint, ám ennek köszönhető, hogy remek feltételekkel kapták meg a hitelt a GYSEV-nél.
A mozdonytender kapcsán a jelenlegi piaci ismereteink szerint – ahogy korábban is írtuk – a szóba jöhető gyártók köre nem túl széles. Sőt, bár erről most nem esett szó, de a tavaszi tenderkiírásban a dízel segédhajtás is szerepelt, ez pedig tovább szűkíti a lehetséges ajánlattevők sorát. Bár tavasszal még úgy sejtettük, hogy a Siemensre írják ki a tendert, ez azért változhat, mert információink szerint a Bombardier nagyon szeretné, ha a TRAXX-ok harmadik generációs, dízel segédhajtással bíró változatának első vevője a GYSEV lenne. Ami szinte biztos, hogy a két nagy gyártó között dől majd el a verseny. Korábbi fejtegetéseink azonban ezeken túlmenően helytállóak lehetnek.
A mozdonytender kapcsán a jelenlegi piaci ismereteink szerint – ahogy korábban is írtuk – a szóba jöhető gyártók köre nem túl széles. Sőt, bár erről most nem esett szó, de a tavaszi tenderkiírásban a dízel segédhajtás is szerepelt, ez pedig tovább szűkíti a lehetséges ajánlattevők sorát. Bár tavasszal még úgy sejtettük, hogy a Siemensre írják ki a tendert, ez azért változhat, mert információink szerint a Bombardier nagyon szeretné, ha a TRAXX-ok harmadik generációs, dízel segédhajtással bíró változatának első vevője a GYSEV lenne. Ami szinte biztos, hogy a két nagy gyártó között dől majd el a verseny. Korábbi fejtegetéseink azonban ezeken túlmenően helytállóak lehetnek.
RegionalBahn információk