Több száz, egészen pontosan 412 vasúttársaság jogosult arra, hogy használja a Deutsche Bahn AG pályahálózatát. Ez picivel több, mint az elmúlt évben és a DB szerint az infrastruktúra nyitottságát is kiemeli.
Egyre több vasúttársaság kívánja igénybe venni a szövetségi állam tulajdonában lévő DB AG pályahálózatát. Az infrastruktúrát az előző évhez képest a személyszállítás esetén 0,3; a teherfuvarozás esetében pedig 3,6 százalékkal több vasúttársaság használja. Mindeközben a közúti fuvarozás továbbra is komoly versenytársként jelenik meg, a személyszállításban 2015-ben 8 százalék volt a részesedése a vasúti közlekedésnek az összes utazásból. Ez némi visszalépés a 2014-es 8,1%-hoz képest. A teherszállításban viszont gyarapodott a vasúti közlekedés részaránya: 17,2-ről 17,5%-ra nőtt a részesedése a kötött pályás közlekedésnek – áll a DB AG jelentésében, amelyet a piaci versenyről készített.
A személyszállításban csökkent a DB AG részesedése 2015-ben, köszönhetően többek között a számos közszolgáltatási tendernek, amelyet elveszített a magánvasutak javára
A DB szerint a piac nyitottságát jól jelzi az is, hogy 2015-ben 412 vasúttársaság volt arra jogosult, hogy használja a DB AG hálózatát, összesen 1,05 milliárd kilométernyi utat tettek meg a külső felek.
A szövetségi vasúttársaság 2015-ben továbbra is megőrizte piaci fölényét a személyszállításban, bár a 2014-es 72,8%-os részesedés 70,8%-ra csökkent. A csökkenést ellensúlyozta az, hogy a távolsági személyszállításban 132 millió utassal találkoztak, ami 2,2%-os növekedés 2014-hez képest. A teherszállításban 3,6%-kkal 116,6 millird tonnakilométerrel emelkedett a szállítási kapacitás, ennek 39,1%-át a DB Cargo teljesítette.
A teherszállításban is jelentős, bár közel sem egyeduralkodó a DB Cargo – a pályahálózaton 412 vasúttársaság osztozik
(fotók: Halász Péter)
A DB AG jelentése rámutat arra is, hogy fontos a digitalizáció a szállítási versenyben is. Egyre többet számít a kényelmes és mindig elérhető digitális szolgáltatások kínálata az ügyfeleknek éppúgy a teherfuvarozásban, mint a személyszállításban is. Ezeket a felületeket pedig a jövőben tovább kell fejleszteni, ami a teljes vasúti szektort komoly kihívások elé állítja.
Halász Péter