2016. 07. 19.

Bekamerázott biztonságiak

Kamerákat kapnak a biztonsági emberek a berlini pályaudvarokon. A teszt során azt vizsgálják, hogy mennyire hatékonyak az intézkedő biztonságiakon – a DB saját emberin és a szövetségi rendőrökön – elhelyezett kamerák. A cél az erőszak visszaszorítása.




Egyelőre a berlini pályaudvarokon szolgálatot teljesítő biztonsági embereken teszteli a testkamerákat. Az embereken hordott kameráktól azt várják, hogy csökkennek az erőszakos cselekmények, amelyek elsősorban a rendfenntartó, rendészeti erők ellen irányulnak. Csak 2016 első felében ugyanis 950 vasúti munkatársat ért ilyen cselekmény, ami az előző év hasonló időszakához képest 10%-os emelkedést jelent. Szerencsére azonban csak ritkán történtek súlyos esetek, ám így is aggasztó a helyzet.
A DB közölte: a szövetségi rendőrség már az év eleje óta teszteli a testkamerákat, amelyek az USÁ-ban már bevált megoldásnak számítanak. Az állampolgárok az ötletet pozitívan fogadták és jelentős megelőző szerepe is van a technikai megoldásnak, mondta a berlini Szövetségi Rendőrségi Igazgatóság elnöke, Thomas Striethöster.

Az eszköz mutatja, amit láthat és rögzít is

A DB Sichereit munkatársai, a vasútőrök a mellkasuknál viselik majd a kamerákat, amelynek képei magán  az eszközön is megjelennek, így a támadó saját magával is szembesülhet majd. A fő szerepet ebben az esetben is a megelőzésnek szánják és az elrettentésnek. Ha pedig beválik a megoldás, akkor több más helyszínen is bevezetik. A teszt egyelőre az Ostbahnhonfon, az Alexanderplatzon és a Zoologischer Gartennél szolgálatot teljesítő vasútőrökre terjed ki. A következő lépésben pedig a labdarúgó-mérkőzésekre utazó szurkolókat kísérő vasútőrök kaphatják meg az eszközöket.
Az adatvédelmi szempontokat is figyelembe veszik: hangot nem vesz az eszköz, a videót pedig csak a speciális titkosítás feloldása után lehet megnézni.
A DB AG-t országosan mintegy 5000 szövetségi rendőr segíti, további 3700 vasútőrt pedig maga a vasúttársaság alkalmaz.

Ha sikeres lesz Berlinben, számos más helyen is megjelenhetnek a testkamerák a vasútőrökön
(fotók: Deutsche Bahn AG)
Mindeközben Magyarországon egyelőre azt sem tudhatjuk meg, hogy a vonatokon tulajdonképpen mi a feladata és milyen jogai vannak a vasútőröknek. A MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálatához forduló utasokat azzal hajtja el a szervezet, hogy nem a MÁV-START Zrt. illetékessége a téma – más ügyfélszolgálati elérhetőség nincs. Egy konkrét vitás esetet pedig e sorok szerzője több mint fél év után sem tud kivizsgáltatni az erre illetékesekkel. Arra sincs lehetőség, hogy a nyilvánvalóan szolgálatra alkalmatlan vasútőröket jelentsék bárki felé is – cserében persze vasútbarátokat nyugodtan vegzálják ezek a munkatársak, miközben a járműveket számos esetben rongálják meg kívül-belül. A nemzetközi vonatokon pedig bevett jelenség a fogatlan, büdös, idegen nyelvet nem beszélő vasútőr. Itt tesszük hozzá: a DB Sichereit embereivel soha nem volt semmilyen negatív érzésünk, korrekt megjelenésű és eljárású munkatársakról van szó. Ideje példát venni róluk.

Halász Péter