A volt NDK villamosüzemeiben a mai napig jelentős számban vannak jelen az egykori csehszlovák ipar járművei. A ČKD Tatra T3D és T4D típusai mellett a KT4D-k azok, amelyek a mai napig valamilyen felújított formában forgalomban vannak. Ám ezúttal a megfiatalodott cseh vasúti járműgyártás újabb sikert könyvelhet el: a Škoda szállíthat 14 új villamost a chemnitzi hálózatra.
A chemnitzi (1953 és 1990 között: Karl-Marx-Stadt) villamoshálózaton jelenleg 34 villamosszerelvény szükséges a napi forgalom lebonyolításához. E mennyiség kétharmada viszonylag korszerűnek mondható, az 1990-es évek második felében beszerzett Variobahn, de a maradék tíz villamos az egykori Csehszlovákiából beszerzett Tatra T3D-M típusú jármű, amelyet 1991 és 1993 között alaposan felújítottak, holott csak 1988-ban szállították őket. A magaspadlós villamosok azonban ma már így sem számítanak korszerűnek, így cseréjük is időszerűvé vált, hiszen amellett, hogy nem akadálymentes járművek, a javításuk, üzemeltetésük is egyre nagyobb nehézséget jelent a közlekedési társaságnak.
Chemnitzben a napi kiadás még mindig tíz Tatra-szerelvényt igényel. Ezeket a kocsikat váltják majd az új Škoda-villamosok. Pordán László felvétele az alaposan felújított kocsik két példányáról a chemnitzi főpályaudvaron készült, ahova a helyi tramtrain projekt keretében bejárnak a városi villamosok is
A többségében a CVAG tulajdonában álló, de amúgy önálló City-Bahn Chemnitz GmbH is rendelkezik a CVAG saját Variobahnjaihoz hasonló kocsikkal. Ez az első generációs, még az ABB, illetve az Adtranz által épített Variobahnok egyike
(fotó: Pordán László)
Korszerű járműben amúgy sincs hiány Chemnitzben: a Vossloh CityLink szerelvények 2015 decembere óta közlekednek, bár a nagyvasúti engedélyek mellé a tramtrain üzemhez szükséges városi vasúti engedélyt még nem kapták meg a járművek
(fotó: Pordán László)
A chemnitzi villamoshálózatot üzemeltető CVAG úgy döntött, hogy a bővülő villamoshálózatra új kocsikat szerez be, ezzel egyidőben a még meglévő Tatra-szerelvényeket is kiváltják. Az erre vonatkozó tendert a cseh Škoda Transportation nyerte el, amely így elsőként szállíthat villamosokat Németországba. A plzeňi gyártól 14 alacsonypadlós szerelvényt rendelt a CVAG, amelyek 2018-2019 során állnak majd forgalomba. A szerződés 35 millió eurót kóstál, ennek felét a szövetségi támogatásokból, a Gemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz (GVFG) biztosította forrásokból fedezi a város.
A város számára nem újdonság a cseh alacsonypadlós villamos: a tendereztetés részét képezte a Škoda ForCity Alfa típusba tartozó egyik szerelvény próbaüzeme 2012-ben: ekkor a 9238-as számú prágai kocsi vendégeskedett a német villamosüzemnél.
A chemnitzi Škoda-villamos látványterve
(grafika: Škoda Transportation)
(grafika: Škoda Transportation)
Az új villamosok száz százalékban alacsonypadlós kivitelben készülnek. Az ötrészes szerelvények kétirányú közlekedésre alkalmasak és mindhárom forgóváz hajtott lesz. Az utastér és a vezetőfülke is klimatizált lesz, az utastér fűtéséről pedig padlófűtés gondoskodik majd. Ez utóbbi azért is előnyös, mert télen így könnyebben elpárologhat az utasok által behordott hólé, kevésbé lesz csúszós az utastér járófelülete. A villamoson négy kerekesszékes hely is lesz majd és Chemnitzben először wifit is kínálnak majd az utasoknak a fedélzeten. A 33 méter hosszú, 2,65 méter széles villamosok utasterében 64 ülőhely lesz, a jármű pedig összesen 192 utast szállíthat majd.
A Škoda 32 éves élettartamra tervezi a villamosokat, ez alatt a CVAG számításai szerint kétmillió kilométert tesznek majd meg a kocsik egyenként.
Halász Péter