2016. 07. 21.

Termeskocsi-felújítás a ČD-nél

A cseh állami vasúttársaság láthatóan nem a levegőbe beszél akkor, amikor a szolgáltatási színvonal növeléséről van szó. Ezúttal a termes, másodosztályú kocsik komoly felújításának fogtak neki és ennek meg is van már az első gyümölcse. Kerekesszékes és kerékpáros utasok is örülhetnek a megújult járműveknek.




A ČD az elmúlt évek során nagy mennyiségben vásárolt használt személykocsikat az ÖBB-től. Ezen túlmenően pedig ők is rendelkeztek ezekhez hasonló, részben Ausztriában, részben pedig osztrák licensz alapján Csehországban gyártott járművekkel. Az 1990-es években épített kocsik pedig mindkét esetben felújításra szorulnak, amit meg is lépett a ČD. Az elsőosztályú járműveket és a fülkés kocsikat más ismerhetjük, ezúttal pedig a másodosztályú termes variáns került terítékre.
A termes kocsik kívül-belül megújultak. Új üléshuzatok, új belső burkolatok jellemzik a járműveket. A kocsikban kerekesszékes helyet is kialakítottak a kocsik egy részében; a többi járműben pedig kerékpárok szállítására is lehetőség nyílik az egyik, kibővített előtérnek köszönhetően.

A megújult személykocsik a Bdmpz és a Bhmpz sorozatjelet kapták annak függvényében, hogy kerékpárszállításra vagy kerekesszékes utas utazására alkalmas járművekről van-e szó

A kocsik belső tere teljesen megújult

A kocsik egy részében különálló fülkét is kaptak a kisgyermekkel utazó utasok

A kerekesszékes utasokat szállító kocsiban tágas tér áll a mozgáskorlátozott utasok rendelkezésére az egyik kocsivégnél

Tíz hely áll a kerékpárosok rendelkezésére az erre a célra átalakított személykocsik megnagyobbított előterében
(fotók: ČD)

A járművek a ČD nemzetközi vonataiban jelennek meg, amelyeknek azonban belföldön is komoly szerepe van. Elsősorban a Pozsony és Budapest felé tartó vonatoknak van komoly belföldi forgalma, ráadásul az útvonal nagy részén a ČD igen erős versenyben van a magánvasutakkal is, így mindenképpen megfelelő színvonalat kell nyújtania. Többek között ennek érdekében állapodtak meg a MÁV-START-tal is az utazási komfort növeléséről. Ezen túl persze a Prága–Berlin–Hamburg tengelyen a DB AG-val kötött egyezség is magasra teszi a lécet a szolgáltatások tekintetében, amit a csehek láthatóan megpróbálnak teljesíteni.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.