2016. 07. 13.

Megépítik, most elbontják

A berlini főpályaudvar bár már tíz éve megnyitott, az építkezés láthatóan még mindig nem ért véget. Ezúttal egy, 2009-ben átadott metrókijáratot kell elbontani, hogy megépíthessék a tervezett észak-déli gyorsvasúti megállót.


Lassan már komédiába illő helyzeteket produkál a berlini főpályaudvar környékén zajló építkezés: a pályaudvar 2006-os átadásához meg nem épített gyorsvasúti kapcsolat utólagos pótlása miatt ugyanis úgy néz ki, hogy a 2009-ben átadott U55-ös metróvonal egyik bejáratát el kell bontani. A délkeleti, a Humboldthafen és a Spree felé kivezető kijárat ugyanis útjában van a most épülő észak-déli gyorsvasútnak, pontosabban annak első ütemének.

A kijárat a Google StreetView 2009-es képen. Ezt kell elbontani az S-Bahn-alagútjának újjáépítése miatt

A Berliner Zeitung ennek kapcsán arról ad hírt a DB AG-t idézve, hogy a bontás a technikailag és gazdaságilag legkönnyebb és legegyszerűbb megoldás. Az ügylet mintegy négymillió euróba kerül majd.
És hogy miért van útjában az S21-nek nevezett vonalnak a lejárat? Nos, eredetileg a gyorsvasút egy földalatti megállóhelyet kapott volna még az építkezés idején, az észak-déli alagutak keleti oldalán, a Humboldthafen mellett. Ám ez az alagútdarab a Mehdorn-féle spórolási ötletek és a 2006-os átadás miatti nyomásnak köszönhetően nem épült meg, illetve nem úgy épült meg a meglévő darabja, hogy az beilleszthető legyen a jelenlegi tervekbe. Az előkészített szakaszok kapcsán minőségi kifogások is felmerültek, emiatt gyakorlatilag újra meg kell építeni az alagutat, ami részben az elbontásra ítélt metrókijárat alatt fekszik.
Hogy ez a mostani kis affér milyen hatással van az amúgy is csúszó projektre, egyelőre nem tudni. A lassan csillagászati költségvetésű beruházás a jelen állás szerint 2019-2020 körül készülhet majd el, ekkortól érkezhetnek meg az S-Bahn-szerelvények a Ringbahn Westhafen és Wedding állomása felől az Y alakú szárnyvonalon a főpályaudvar alsó szintjére.

Halász Péter