2016. 06. 06.

Hellö, buszállomás!

Meglepő ötlettel állt elő az ÖBB: beszállnak az igencsak felfutóban lévő távolsági buszos szektorba. Az osztrák vasúttársaságnak már eddig is volt némi tapasztalata ezzel, hiszen pár távolsági buszjáratot eddig is üzemeltettek, de most nagyban gondolkodnak. Jön az ÖBB távolsági buszmárkája, a Hellö.


Jól jövedelmezőnek tűnik a távolsági autóbusz-közlekedés területe, különösen azóta, hogy a német belföldi piacot felszabadították. Ez és általában a kötelező piacnyitás közeli időpontja kedvezően hat a buszos cégek megjelenésének. Nem véletlen, hogy a Deutsche Bahn AG, mint vasúttársaság, saját magának is konkurenciát csinál a távolsági buszok némelyikével. Nos, ebből az ÖBB sem maradhatott ki: 2016. július 14-én indul a távolsági autóbuszos szolgáltatásuk a Hellö márkanév alatt.
Az ÖBB elképzelései szerint a frekventált viszonylatokon a meglévő vasúti kínálat kiegészítéseként indítana autóbuszokat. A szolgáltatást július 14. és szeptember 30. között kedvezményes, fixáras rendszerben kínálják, ingyenes helyfoglalással. A jegyek 15 euróba kerülnek, ezen túlmenően egy választott napon a jegy az ÖBB Vorteilscard Classicnak megfelelően 50%-os kedvezményt is nyújt a vasúti utazásokból. A jegyek értékesítését elsősorban okostelefonon keresztül szeretné megtenni az ÖBB, de a buszokon és az ÖBB jegyirodáiban is lehet a buszokra jegyet váltani. A szolgáltatás honlapja a www.helloe.com címen érhető el.
Az első Hellö-viszonylatok az alábbiak lesznek:
  • Wien–Brno–Praha–Dresden–Berlin (indulások Bécsből: 08:45, 20:45)
  • Wien–Linz–Regensburg–Nürnberg–Frankfurt am Main (indulások Bécsből: 09:00, 21:00)
  • Wien–Salzburg–Innsbruck–Bolzano/Bozen–Milano–Genova (indulás Bécsből: 05:00)
  • Wien–Linz–Salzburg–München (indulások Bécsből: 07:00, 23:00)
  • Wien–München–Stuttgart–Karlsruhe–Strassbourg (indulás Bécsből: 08:30)
  • Wien–Graz–Ljubjana–Triest–Venezia (indulások Bécsből: 09:00, 21:00)
  • Wien–Graz–Maribor–Zagreb (indulások Bécsből: 07:30, 09:30, 14:30, 17:00)
  • Innsbruck–Bregenz–Zürich (indulások Innsbruckból: 06:00, 16:30)
  • München–Innsbruck–Bolzano/Bozen–Verona–Venezia (indulások Münchenből: 08:00, 22:00)
  • München–Innsbruck–Bolzano/Bozen (indulások Münchenből: 06:00, 16:00)
  • Praha–České Budějovice–Linz–Salzburg–Villach–Udine–Venezia (indulás Prágából: 19:00)

A Hellö-vonalak tervezett hálózata. Magyarország kimaradt a szórásból
(grafika: ÖBB / Hellö)

A menetrendből látszik, hogy komoly konkurenciát jelent majd a buszközlekedés a frekventált vonatoknak: a Budapest–Bécs–München között közlekedő Railjetek és éjszakai járatok, valamint a Nürnberg felé tartó ICE-k árérzékeny utasai válthatnak át a gumikerékre – így az ÖBB-nek nem kell osztozkodni a részes vasutakkal a menetdíjakon. De pont hasonlóan „gyanús” a Prágán át Berlinbe közlekedő buszjárat menetrendje is, itt a MÁV-START és a ČD üzemeltetésében lévő EuroNight-járattal verseng a buszjárat esti indulása, a reggeli pedig az ÖBB és a ČD Railjeteivel. Érdemes megjegyezni, hogy az első „eresztésből” Budapest kimaradt. Igaz, itt a Railjetek forgalmának nagy részét a Bécsen átutazó utasok és a belföldi utazók jelentik, bár azért nem elhanyagolható a Budapest és Bécs között utazni vágyók száma sem, nem véletlenül jelent meg a magyar piacon is a német MeinFernBus is, ráadásul pont a Budapest–Bécs tengelyen – később őket váltotta a Blaguss és a Gschwindl duója. Fontos azt is megjegyezni, hogy az ÖBB belföldi forgalomban saját magának nem csinál konkurenciát, a buszokra belföldi viszonylatra (egyelőre?) nem értékesítenek jegyeket.
A buszok Bécsben a nemzetközi buszpályaudvarról, a főpályaudvar mellől indulnak majd.

Az ÖBB Hellö-buszai vadonatúj, akadálymentesített kocsik lesznek
(forrás: ÖBB / Hellö)

A szolgáltatást az ÖBB 28 modern, akadálymentes autóbusszal kívánja elindítani. A Mercedes-Benz Tourismo 17 RHD típusú buszokon az utasok kényelmes üléseket, asztalokat találnak, valamint konnektorok és USB-töltőpontok is vannak a különféle kütyük áramellátásához. Az utasok ellátásáról ital- és ételautomata gondoskodik az utazás során. Az utastérben wifi és valós idejű utastájékoztató rendszer is rendelkezésre áll majd. A buszokon két kerekesszékes hely van, az ilyen utasok fedélzetre juttatásáról emelőlift gondoskodik. A buszokat egy 315 kW (442 lóerő) teljesítményű motor hajtja egy 8 fokozatú Power Shift sebességváltón keresztül. A kocsik a legszigorúbb, Euro-6-os károsanyagkibocsátási normáknak is megfelelnek.

Az utastér állítólag kényelmes utazást ígér. Az árérzékeny utasoknak mindenképp
(forrás: ÖBB / Hellö)

Az ÖBB azt várja a szolgáltatástól, hogy új célcsoportokat érhetnek így el – ezért is kooperálnak a német BerlinLinienBus-al, ami pedig a Deutsche Bahn AG leánycége. A cél az, hogy 2020-ig évi egymillió utas válassza a buszokat – ám az ÖBB tapintatosan új utasokról és nem a vonatról átszokó utasokról beszél. Az üzemeltetés az ÖBB Fernbus GmbH feladata lesz, amelynek 90%-os többségi tulajdonosa a személyszállító vasúttásaság, az ÖBB Personenverkehr AG, míg a maradék 10% az ÖBB buszos cégének, az ÖBB Postbus GmbH kezében van. Utóbbi rendelkezik már tapasztalatokkal a piacon, hiszen az IC-járatokat kiegésző Graz–Klagenfurt–Velence viszonylaton ők üzemeltetik az ÖBB neve alatt futó buszjáratokat.
A szolgáltatás névadása a szokásos, kicsit fárasztó és sokak számára nehezen érthető osztrák humorral lett megoldva. A „hello” köszönés végén az o-t leváltó ö ugyanis Ausztriára (németül: Österreich) utal. A szlogen („Der Fernbus gegen Fernweh”, azaz „A távolsági busz az elvágyódás ellen”) szintén hasonló szójátékon alapszik. Kérdés, hogy emellett mennyire fogják díjazni az utasok a gumikerekes távolsági közlekedést, ámbár a megjelenésen látszik: a kispénzű, alapvetően fiatalabb utasok lehetnek a célcsoportjai a járatoknak.

Halász Péter