2016. 06. 09.

Időben indulnak

A Deutsche Bahn AG megújítását szolgáló program keretében mind újabb és újabb dolgok kerülnek elő. A minap a gazdasági hatásokról írtunk, ám most egy sokkal érdekesebb apróság került elő, ami mindezek ellenére komolyan befolyásolják az utasok életét is.





Meglepő ötlettel állt elő a DB AG: a jövőben „élesített vonatindítást” alkalmaznának. Ám itt álljunk meg egy pillanatra: a német „verschärft Zugabfertigung” kifejezésre nem biztos, hogy sikerül megfelelő magyar szót találni, így inkább mindjárt körül is írjuk ezt: a dolog lényege az, hogy a vonatokat az indulás előtt meghatározott időben már készre kell jelenteni, indulásra kész állapotban kell tartani. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy adott idővel az indulás előtt már nem lehet felszállni a szerelvényre, mert annak ajtajai be vannak zárva, a vonatot készre jelentették az erre jogosult vasúti alkalmazottak.
A DB-nél eddig elméleti lehetőségünk volt a 10:53-kor induló vonatra még 10:52:59-kor is fel lehetett szállni, a gyakorlatban persze ennek nyilván vajmi kevés esélye volt. A dolog viszont sokszor okozott gondot, illetve a forgalmi utasítások szellemében csak 10:53-kor kezdhető meg az induláshoz szükséges procedúra, az ajtózárás, ellenőrzés, miegyéb. Ez pedig azt jelenti, hogy a vonat közel sem biztos, hogy 10:53-kor indul el, hanem egy vagy másfél perccel később lendül ténylegesen mozgásba. Ez azonban az utasoknak okozott kényelmetlenségen túl igazából nem számított, hiszen elvileg az 5:59-nél kevesebbet késő vonatok pontosnak számítanak a statisztikák szerint a legtöbb helyen.

A pontos indulás titkát a DB AG abban látja, hogy előbb zárják az ajtókat. Köln főpályaudvaráról fordul ki egy IC, ahol április vége óta már zajlanak a kísérletek a rendszerrel

A DB AG egyelőre csak kísérletezik a fenti projekttel. A németeknél úgy néz ki a kísérlet, hogy az indulás előtt 30 másodperccel már a vonatnak menetkésznek kell lennie, az ajtók bezárva és reteszelt állapotban kell legyenek. A DB AG egyelőre két állomáson, Köln és Hannover főpályaudvarán vezette be a rendszert április 25-étől – ám erről csak most adott hírt –, ami sajtóhírek szerint azt eredményezi, hogy az ajtózárási folyamatot legalább 40 másodperccel korábban meg kell kezdeni. Az intézkedés egyelőre csak az ICE, IC és EC-vonatok érinti, a regionális járatokra nem tervezik a kiterjesztését. A DB AG azt is jelezte, hogy az intézkedés csak nagyon kevés átszálló utast érint, ha egyáltalán érint bárkit is. Cserében viszont érezhetően növekedik majd a vonatok pontossága, hiszen sokszor arra kellett várni, hogy a vonatok be tudják zárni az ajtókat, miután megvárták a „befutókat”. A lépés közvetetten a csomópontok terhelését is csökkenti majd a várakozások szerint.

Ez az ICE még nem korábban zárt ajtókat, hanem „időben”. Vajon a korábbi zárás tényleg ilyen nagy hatással van a pontosságra?
(fotók: Halász Péter)

Utasjogi szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy a rendszerre vonatkozóan tájékoztatást kellene adni az utasoknak – ez azonban hiányzik. A legegyszerűbb az utasok – mondjuk így – „átverése” lenne, azaz a DB-nek az utasok felé egy perccel korábbi indulást kellene kommunikálni, ami bár ténylegesen nem jelent késést, viszont az utasok szubjektív „késésérzete” nem javulna, csak a statisztikák lennének szebbek. A megkérdezett vasúti munkatársak is azt jelezték a sajtónak, hogy elsősorban az utasok számára jelent nehézséget az eljárás.
Maga a rendszer nem újdonság: Franciaországban például két perccel az indulás előtt már nem engedik a felszállást, az utasok szállítását az SNCF ebben az esetben már nem garantálja. De ugyanez igaz a brit vasutakra is: operátoroktól függően eltérő ugyan ez az időszak, ám az induláskor már készen van a vonat, nem ekkor kezdenek az indulás előkészítéséhez. A szigetország nagyobb állomásain ezt be is tartják, és az utasok figyelmét a menetrendben, illetve állomási hirdetményeken is felhívják erre a tényre. A jegyvizsgálók-vonatkísérők jellemzően 30 másodperccel az indulási idő előtt zárják az ajtókat, de az egyedi ajtózárással rendelkező szerelvényeken (például a HST-motorvonatok) ez a művelet 40 másodperccel az indulás előtt kezdődik. Az elővárosi vonatokon a kisebb megállókban persze nem reális elvárás a 30 másodperccel indulás előtti ajtózárás, mivel sokszor összesen tölt ennyi időt a vonat az állomáson - értelemszerűen ezt a szabályt a nagyobb állomások menetrendszerűségének megőrzése érdekében alkalmazzák elsősorban. A (főleg londoni) fejpályaudvarokon egy másik, hazai szemmel nézve kicsit „drákói” intézkedés is érvényben van: indulás előtt egy perccel már a központi kijelzőkről is leveszik a vonatot - aki még ekkor indulna el a vágányhoz, az már ne is tegye, mert nem fog odaérni, az utolsó pillanatban vonatra ugrás balesetveszélyt is hordoz magában.

Halász Péter