2016. 06. 17.

Üzemeltető-váltás Szászországban: elpazarolt adóeurók

Egyre nagyobb hullámokat vet Szászországban az Elsterwerda–Chemnitz és a Drezda–Hof vonalon közlekedő regionális vonatok üzemeltetőjének lecserélése: a politikusok egy része és a civilek is arról beszélnek: pazarlás az, ami folyik.



A nyári menetrend életbe lépésével, június 12-ével Németországban új üzemeltető váltja két viszonylaton a DB Regiot: a Mitteldeutsche Regiobahn nyerte el a jogot a Drezda és Hof, illetve az Elsterwerda és Chemnitz közötti regionális viszonylatok üzemeltetésére. A megrendelőszervezet, a Verkehrsverbund Mittelsachsen az üzemeltetőváltás kapcsán még 2014-ben 29 Coradia Continental motorvonatot rendelt az Alstomtól összesen 145 millió euró értékben. A járműveket az MRB kapta meg üzemeltetésre a 2030-ig szóló közszolgáltatási szerződés keretében.

A tartomány forrásaiból vásárolt a VMS az MRB számára 29 új motorvonatot

A dolog érdekessége az, hogy korábban a DB Regio vonatai közlekedtek itt, amelyek emeletes személykocsijait bő évtizede a szászországi kormányzat támogatásával vásárolta meg az akkori szolgáltató. A támogatási szerződésben pedig kikötötték: csak Szászországban, annak javára használhatja a támogatással beszerzett járműveket az üzemeltetőjük. Ám az operátor lecserélésével ezek a vonatok munka nélkül maradnak, miközben a VMS-en keresztül az új motorvonatokat szintén a szászországi kormányzat finanszírozza az adófizetők pénzéből.

Az egykori Connex és az új üzemeltető, az ODEG átvette a régi járműveket, ahogy ez igaz a képen látható Desirókra is igaz. A DB Regio emeletes kocsijai viszont a tartományi támogatás ellenére is munka nélkül maradnak

Azt nem tudni, hogy hol lehet majd a „régi” kocsikkal találkozni, a DB AG-nak egyelőre nincs elképzelése erről. Pont emiatt is emelte fel hangját a politikai ellenzék mellett számos civilszervezet is, hiszen láthatóan a közpénz pazarlásáról van szó. Felemlegetik: a tartományban más megrendelőszervezet elve úgy kötötte meg a közszolgáltatási szerződést, hogy az előző operátor még használható járműveit át kell venni további üzemeltetésre. Nem véletlen ez a kikötés: a vasúti járműveket 30-50 éves élettartamra építik, egy közszolgáltatási szerződés meg legfeljebb 10-15 évre szokott szólni általában. A nem körültekintő járműbeszerzés eredménye pedig az lesz, hogy a „régi” eszközök csak állnak, ha a tulajdonos nem tud velük mit kezdeni... Ráadásul a most szóban forgó emeletes személykocsikat a korábbi támogatási szerződés értelmében más régióban nem is vetheti be a DB Regio.
A zöldpárti képviselők írásos kérdést nyújtottak be a témában a tartomány illetékes miniszterének, miután az érintett felek egymásra mutogatnak a kérdésben.

A DB Regio vonatait június 12-ével váltotta le az MRB ezüst flottája – az adófizetők pénzét pedig pazarolják?
(a képek forrása: MDR Sachsenspiegel)

Halász Péter