2016. 06. 14.

Reptéri vasút: egyértelmű siker

Egyértelműen sikeresként értékelte az ÖBB a bécsi reptéri vasút fél éves üzemét. Az igazsághoz persze hozzátartozik: tulajdonképpen másfél éve már része a távolsági közlekedésnek, igaz, egy évig csak kétóránként járt arra egy-egy ICE.





Több mint félmillió utas vette már igénybe a 2015/2016-os menetrendben az ÖBB távolsági vonatait a bécsi főpályaudvar és a schwechati reptér között. A vasúttársaság mérései szerint a vonatok 94%-a pontosan közlekedett, ami fontos szempont a repülőtér felé igyekvő utasok számára éppúgy, mint a főváros felé utazóknak.
Az ÖBB közölte: naponta 68 vonat közlekedik a főpályaudvar és a schwechati reptér között, amelyek a távolsági közlekedés fél órás üteme mellett eljutási lehetőséget kínálnak az ország szinte bármely pontjára: átszállás nélkül a Westbahn állomásai, átszállással pedig a Südbahn megállóhelyei is elérhetők Railjet-vonatokkal; ezeket pedig kiegészítik a salzburgi „kirohanós” IC-k.

Bár az ÖBB zászlóshajója kétségkívül a Railjet és a marketinggépezet is körülötte forog, azonban nem szabad említés nélkül hagyni a félórás ütemet garantáló salzburgi InterCity-járatokat sem

Az ÖBB Railjet-vonatai akár repülőjáratként is igénybe vehetők Bécs és Linz között

Június 13-án hajnalig összesen 12500 vonat közlekedett a menetrendváltás óta ezen a viszonylaton, a „jubileumi” járat a Salzburgból érkező RJ 761-es számú vonat volt.
Az ÖBB kiemeli azt is, hogy számos repülőtéri ajánlatuk van és Bécs–Linz között a távolsági vonatok repülőjáratként is igénybevehetők, együttműködve az Austriannel. A Rail & Fly ajánlatot pedig számos más légitársaság járataival is igénybe lehet venni.

2014. december 14-én az első, a schwechati reptérről induló ICE-járat, az ICE 28-as robog az ÖMV finomítója mellett Frankfurt am Main felé
(fotók: Halász Péter)

A bécsi reptéri kapcsolatot még 2014 végén adták át a közönségnek, ekkor egy évig, a távolsági forgalom teljes átrendezéséig a Frankfurt am Main felől érkező, kétóránként közlekedő ICE-vonatokat hosszabbították meg a reptérre. Ennek infrastrukturális lehetőségét a klederingi rendező felett épített új összekötővágány biztosította, amely része a Hauptbahnhof-projektnek. Korábban csak a városközpont, egészen pontosan Wien Mitte/Landstraße állomás felől volt elérhető a reptér vasúton: az S7-es Schnellbahn-viszonylat mellett a félóránként induló, különleges díjszabású CAT-szerelvények biztosították a vasúti kapcsolatot.

Halász Péter