2016. 05. 18.

Indulhat a bosnyák Talgo?

Számos változat keringett már a szakmai hírek között arról, hogy hol bukkanhatnak fel végre a bosnyák ŽFBH Talgo-vonatai? Egyelőre most úgy néz ki, hogy még a nyáron felbukkanhatnak a ŽFBH szerelvényei a belföldi és a nemzetközi forgalomban is.






A Railway Gazette információi szerint hamarosan következhet a nagyon régóta húzódó forgalomba állítása a bosnyák Talgo-vonatoknak. A hírek szerint júliustól áll forgalomba a flotta mégpedig Szarajevó és Banja Luka, illetve Szarajevó, Zágráb és Ploče között.
Mint emlékezetes, a ŽFBH még 2005-ben rendelt a spanyolok nyújtotta segélyekből öt nappali és négy éjszakai forgalomra alkalmas szerelvényt, amelyek végül némi késéssel 2012-ben érkeztek meg Szarajevóba. A vonatokat azonban nem állították forgalomba, mert amellett, hogy a bosnyák vasúti infrastruktúra nem igazán volt alkalmas a vonatok közlekedésére, számos engedélyeztetési probléma is felmerült a partnerországokkal. Ismeretes, hogy a ma már csak a történelem lapjain létező Budapest–Szarajevó viszonylaton is megjelentek volna ezek a korszerű vonatok, ha a magyar hatóságokkal sikerül dűlőre jutni – de azok nem tudták értelmezni sem a témát, így a bosnyák Talgo magyarországi közlekedéséből nem lett semmi. A horvátokkal azonban meg tudtak állapodni, így semmi sem akadályozza az üzem felvételét – adta hírül a ŽFBH. A bosnyák vasútnál jelenleg is komoly pályafelújítások zajlanak, ennek befejeztével gördülhetnek ki Szarajevóból az első Talgo-vonatok talán még idén nyáron.

Talgo-szerelvény Szarajevóban – hamarosan forgalomba állhatnak?
(a képek forrása: vagonweb.cz)

A nappali, részes szerelvényeken 237, az éjszakasi közlekedésre alkalmas vonatokon 186 utast tudnak szállítani – mindkét változat kilenc kocsiból áll. Az eredeti tervek szerint Szarajevóból Ljubjana, Belgrád és Zágráb felé jártak volna a vonatok. 2013 végén még úgy nézett ki, hogy a török TCDD bérbe vette volna a vonatokat, de ebből láthatóan nem lett semmi.

Halász Péter