2016. 05. 10.

Papír helyett e-papír

Megszokhattuk már, hogy az osztrák fővárosban mindig valami innovatív megoldást vesz elő a Wiener Linien: most sincs ez másképpen, hiszen az e-buszok után most az e-papírral kacérkodik a közlekedési társaság – igaz, egyelőre csak két helyszínen.


Két helyszínen, a Stephansplatzon a felszíni buszmegállóban és Breitenseeben, a 49-es villamos megállójában teszteli egyelőre az új utastájékoztató eszközöket a Wiener Linien. Az új eszközök sajátossága, hogy nem papírra nyomott menetrendek kerülnek ki a megállóhelyekre, hanem e-papír-kijelzők, az e-könyv-olvasókból ismert eszközökön jelenik meg az éppen aktuális információ.
A Wiener Linien közlése szerint a breitenseei eszköz „csak” az éppen aktuális menetrendet mutatja, míg a Stephansplatzon lévő esetén a valósidejű menetrendi adatok is látszanak. Ezeket vezeték nélküli kapcsolaton kapják a berendezések, energiaellátásukról pedig a helyszínen, napcellák segítségével gondoskodnak.

A Breitenseenél telepített kijelzőn csak a menetrendi adatok látszanak

A Stephansplatz buszmegállójában szintén látszanak a menetrendi adatok, de...

...gombnyomással átváltható a valós idejű tájékoztatásra és a környék térképére is a kijelző

A közlekedési cég azt várja, hogy az új rendszernek köszönhetően az utasok tájékoztatása jelentősen javul majd a megállóhelyeken, hiszen akár ilyen módon is adhatnak valós idejű tájékoztatást; másrészt pedig a költségeket is csökkenti, hiszen nem kell kinyomtatni és kihelyezni a menetrendváltozásokkor a lapokat a megállóhelyeken, hanem elég csak a kijelzők tartalmát távolról frissíteni.

Az adatokat a kijelzőkön az RBL-rendszer adatcsatornáján keresztül frissíthetik, az energiaellátást pedig napcellákkal oldják meg

A közlekedési cég jelenleg teszteli a megoldást, az utasok visszajelzéseire is alapozva gondolkodnak majd el a továbbfejlesztésen. Itt érdemes megjegyezni, hogy Drezdában a DVB, illetve Svájcban a Postauto is kísérletezik ezzel a megoldással – egyelőre azonban átütő eredményekről nem érkezett hír e cégektől sem.

Az utasok visszajelzései alapján vizsgálják meg a fejlesztések lehetséges irányát
(fotók: Wiener Linien)

Halász Péter