2016. 05. 09.

Felkészülnek a hosszabbításra

Néhány év múlva már nem lesz végállomás az U5-ös metró számára az Alexanderplatz. Ám ahhoz, hogy ez így legyen, komoly előkészítő munkák szükségesek. Emiatt a BVG úgy döntött, május 9-étől 27-éig a vonatok csak rövidített útvonalon, a Strausberger Platz állomásig járnak majd.




Az 1930-as években épített visszafogóhely átépítésére is szükség van ahhoz, hogy az Alexanderplatztól nyugatra épülő új pályaszakaszt összekapcsolják a mai U5-ös vonallal. A szükséges átépítési munkákra május 9. és 27. között kerül sor, ekkor a metrószerelvények csak a Strausberger Platz állomás és Hönow között közlekednek, az Alexanderplatzra pótlóbuszok viszik az utazókat. A visszafogóvágányokon persze hosszabb ideig dolgoznak majd, a mostani vágányzár elsősorban azt a célt szolgálja, hogy a Schillingstraße és az Alexanderplatz között beépítsenek egy kitérőt, amelynek segítségével a vonatok vissza tudnak fordulni kelet felé a régi visszafogó használata nélkül, mivel a kihúzóvágányokat lényegesen lerövidítik, így kapacitásuk is korlátozott lesz, emiatt szükség lehet az új kitérő használatára is.
Ahogy említettük, a visszafogóvágányokat az 1930-as években építették meg és már akkor is gondoltak a vonalhosszabbításokra. emiatt a kihúzó alatt az alagút tényleges beton talapzata sokkal mélyebben van – helyet adva egy keresztező műtárgynak is akár –, a mostani szintre pedig homokkal töltötték fel. Ezt a feltöltést most kibontják és a sok évvel ezelőtti terveknek megfelelően módosul a vágányhálózat: a kihúzóvágányok bekerülnek az új, Berliner Rathaus állomás alá, így szükség van az eredetileg kiépített, „kétszintes” alagút használatára.

A metrópótló buszok útvonala május 9. és 27. között

A fentiekhez képest eltérő lesz a forgalmi rend május 20-án és 21-én – az IGEB szerint ez rossz megoldás
(grafika: BVG)

A metró pótlására akadálymentes buszokkal körjáratot szerveznek, amely kiszolgálja az Alexanderplatz mellett a Schillingstraße állomást is, a metróra pedig az átszállást a Strausberger Platznál biztosítják. Kicsit kacifántosabb lesz a helyzet a május 20-21-i hétvégén, amikor városi autóverseny miatt – a villanyhajtású kocsik Formula E nevű viadalát rendezik meg – a Karl-Marx-Allét lezárják. Ekkor a metrópótló busz csak a Platz der Vereinten Nationen és az Ostbahnhof között jár, a cél pedig az, hogy az utasok előbbi helyen villamosra, utóbbi helyszínen pedig a vasútra szálljanak át és így érjék el a városközpontot. Ez utóbbi időpont miatt a szakmai civil szervezetek, így az IGEB is protestált: szerintük el lehetne tolni a vágányzár időszakát, hogy az utasoknak ne okozzon pluszban bosszúságot ez a lépés, de a BVG hajthatatlannak tűnik az ügyben, szerintük a csúszás veszélyezteti az amúgy is csúszásban lévő metróprojektet.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.