2016. 05. 13.

Kanadában hódít a Stadler

A Stadler már Kanadában is tarol – igaz, meglehetősen rétegigénynek számító piacon. A svájci cég ezúttal 10 emeletes, üvegkupolás (helyi zsargonban dome car) személykocsit szállít a kanadai Rocky Mountaineer vasúttársaság számára. A kocsikat a Sziklás-hegységet bejáró turistvonatokon állítja üzembe a cég.




A Stadler mostanában biztos tippnek számít szinte bármilyen vasútijármű-tenderen, és kifejezetten jól teljesítenek a különféle speciális, kisszériás járművek beszerzéseinél. Ezúttal is egy meglehetősen különleges piaci szegmensben nyertek el egy kisebb megrendelést: emeletes, üvegkupolás kilátókocsit nem sokan gyártanak napjainkban. Ez a kocsitípus klasszikusnak számít az észak-amerikai vaspályákon, ám a vasúti személyszállítás hanyatlása óta alig vásárolt bárki is újonnan ilyen kocsit – az utolsó komolyabb darabszámú széria az Amtrak számára a Pullman-Standard, majd később a Bombardier üzemeiben készült Superliner-család volt, melynek egyes tagjai kilátókocsiként épültek.

Az alsó szint látványterve a Stadler Rail grafikáján

...és valahogy így fest majd az emelet a fenti minibárral

A kanadai Rocky Mountaineer szekere mostanában jól megy, így 10 ilyen kupolás kilátókocsit vesznek a Stadlertől, méghozzá a legapróbb részletekig luxuskivitelben. A nyugat-kanadai cég profilja a Sziklás-hegység vasútjain közlekedő turistavonatok közlekedtetése (erről bővebben keretes írásunkban), és különleges minőséget kínálnak, az ehhez passzoló (értsd: igen drága) árfekvésben. A mostani beszerzés is jelzi: igény, az volna a szolgáltatásra, és a cégnél szolgáló, korábban az állami tulajdonú VIA Rail kötelékébe tartozó régebbi kocsik már felújítva sem felelnek meg a mai kor igényeinek, így megkezdik (illetve folytatják) a flotta megújítását. A meglévő kocsikat a Canarail újítja fel, a Stadlertől érkező új járművek pedig 2018-ban állnak forgalomba.

Az Amtrak Superliner-kocsijai között találunk a teljes hosszában kupolás dome car kategóriához közeli járművet - a képen látható Coast Starlight szerelvény hátulról negyedik kocsija is ilyen
(fotó: Magyarics Zoltán)
Portré – Rocky Mountaineer Railtours
A nyugat-kanadai vasúti szcéna magántulajdonban lévő fenegyereke az Armstrong Group Ltd tulajdonában álló Rocky Mountaineer Railtours. A cég 1990-ben indította szolgáltatását, amikor a Brit-Kolumbia tartományban az állami tulajdonú VIA Rail személyszállító vasút által közlekedtetett járatokat privatizálták. A kifejezetten a turizmusra építő Rocky Mountaineer áprilistól októberig üzemelteti vonatait a Sziklás-hegységben, a Vancouver-Prince George-Jasper, Vancouver-Kamloops-Jasper és Vancouver-Kamloops-Banff útvonalakon. A szolgáltatás sajátossága, hogy az állami VIA Rail vonataival szemben éjszakára megszakítják útjukat a vonatok, és az utasokat szállodában helyezik el. Az eredetileg a Prince George környéki vonalakra korlátozódó szolgáltatás mára a három útvonalon évi 1.7 millió utast szállít, méghozzá luxuskörülmények között és meglehetősen borsos áron. Vancouver és Jasper között például 2400 és 1760 dollárért szállhatunk fel a magáncég járataira, míg a VIA Rail fejenként 800 kanadai dollárért már 2 személyes hálókocsi-fülkét kínál – persze ebben az esetben az élmény java kimarad, mert a vonat éjszaka is úton van. Dacára az azonos útvonalnak, a magán és állami szolgáltatók nem tekinthetők egymás direkt versenytársainak. A Rocky Mountaineer flottájában az 1950-es években épített hagyományos kocsik (melyeket a CAF újított fel a közelmúltban) és a 2000-es évek elején a Colorado Railcar-nál készült emeletes kocsik futnak.

Ami a piaci körképet illeti, a Colorado Railcar az egyetlen cég, aki a Pullman-Standard, majd a Bombardier kivonulása óta emeletes kilátókocsit gyártott az észak-amerikai piacra, legutoljára az Alaska Railroad számára. Ezúttal a Stadler lép be a piacra új szereplőként. A dolog érdekessége, hogy az Amtrak Superliner-flottája is lassan cserére érett, és már régen téma az első generációs Pullman-Standard eredetű Superliner-kocsik leváltása. Az amerikai piacra készülő távolsági forgalmú személykocsit az utóbbi időben csak a CAF épített, egy folyamatban lévő megrendelés keretében hagyományos, nem emeletes kocsikat szállítanak az Amtrak számára. A Stadler a mostani megrendeléssel referenciát teremthet magának ezen a piacon is, ez pedig valószínűleg nem lesz haszontalan, amikor az Amtrak elszánja magát az emeletes flotta megújítására. Ahogy a Stadler korábbi üzleteinél, itt is nagyon tudatos piacszerzési stratégiát láthatunk a svájciak részéről, melynek keretében aktívan utánamennek a kisebb, speciális piaci szegmenseknek igényeinek is. Peter Spuhler, a cég vezérigazgatója ezt külön ki is emelte az ügylet kapcsán kiadott közleményben - a Stadler elkötelezett a speciális igények kielégítése mellett.

Magyarics Zoltán