2016. 05. 18.

Trabantok a Cargonak

Komoly mozdonyhiánnyal küzd a DB Cargo, emiatt pedig ezúttal nem külső cégektől, hanem a DB-csoporton belülről próbálnak meg járműveket szerezni. A DB Regionál ráadásul van is felesleges mozdony, hiszen a „Síntrabantok” egyre inkább kiszorulnak a személyvonatok éléről.



A DB Cargonál súlyos mozdonyhiány áll fenn és ennek kezelésére az MRCE-től már most mintegy negyven bérmozdony áll a német állami teherfuvarozó cég szolgálatában. Azonban ez nem elég, pont emiatt további járművek szolgálatba állítását vizsgálják. Elsősorban a cél a már meglehetősen korosodó 140-es sorozatú mozdonyok kiváltása, hiszen az öreg gépek üzemeltetése meglehetősen nagy kihívást jelent nem csak anyagi, hanem szervezési szempontból is. Ráadásul a típust ismerő dolgozók száma is egyre csökken a „nagy öreg” kollégák távozásával.

A lipcsei főpályaudvaron 2015 decemberétől a 143-asok helyét Talent 2-esek vették át, így itt is felszabadultak a „Síntrabantok”

A megoldás a problémára a Bahn Report híradása szerint úgy néz ki, házon, de legalábbis cégcsoporton belülről jöhet. A DB Cargo ugyanis a DB Regiotól bérel 143-as sorozatú gépeket. Az egykori NDK államvasútja, a DR számára az 1980-as években kifejlesztett mozdonytípust egykoron kifejezetten univerzális járműnek szánták, így a személyszállító vonatok mellett a tehervonatok továbbítására is megfelel. A mozdonyok az 1990-es évek közepéig rendszeresen megfordultak a tehervonatok élén is, így a feladat semmi esetre sem lehet idegen a gépek számára, hiszen csak az 1995-ös „Bahnreform” eredményeként került a regionális szektorhoz a sorozat.
A 120 km/h-s tempóra alkalmas mozdonyokból mintegy félszázat bérelne a DB Cargo és az első négy gép már szolgálatba is állt, igaz, egyelőre még csak tesztjelleggel. Ha a próbák sikeresek, akkor folytatódnak majd a tárgyalások a további gépek forgalomba helyezéséről. A már szolgálatba állított gépeket Hannoverbe vezényelték és itt a Volkswagen-irányvonatok továbbítására vetik be őket a mozdonyvezetők típusismereti képzése keretében, kiváltva a 140-es sorozatú gépeket.

Az egykori DR számára épített univerzális mozdonyok a regionális személyvonatok éléről ismét átkerülnek a tehervonatokra
(fotók: Halász Péter)

A DB Regionál folyamatosan szabadulnak fel a „Síntrabantok”: részben maga a DB Regio váltja le őket korszerű(bb) motorvonatokkal, részben pedig más operátorok veszik át korszerű járművekkel a közszolgáltatást. Mivel a mozdonyok egy része nem rendelkezik a korszerű emeletes kocsik távvezérléséhez szükséges berendezésekkel, így a bérbeadás mellett egyetlen alternatíva maradt volna: a lassan belendulő selejtezés. Így viszont legalább néhány évig biztosított az amúgy még használható járművek foglalkoztatása.

Halász Péter