2016. 05. 12.

Netz Stadtbahn, Netz Nord-Süd: indul a tender

A meglehetősen nyögvenyelős Ringbahn-tender után a berlini városvezetés újabb üzemeltetési pályázatok kiírására határozta el magát: a „Netz Stadtbahn” következik a sorban, ami öt fontos gyorsvasúti vonalat foglal magában, a „Netz Nord-Süd” pedig az észak-déli tengely vonalait tartalmazza és az új üzemeltetőnek 2023 és 2027 között kell felvennie a forgalmat.



Igencsak kérdéses, hogy új operátor válthatja-e a DB AG-t a berlini gyorsvasút újabb részén: a „Netz Stadtbahn” ugyanis öt viszonylatot tartalmaz, amelyeken 2023 és 2027 között kell felvenni a forgalmat új járművekkel – ezek pedig jelenleg a Siemens-Stadler konzorciummal kötött keretszerződés szerint eddig csak a DB-nek állnak rendelkezésére.
A mostani kiírás szerint a várost kelet-nyugati irányban átszelő S3-as, S5-ös, S7-es és S75-ös viszonylatokra keresnek új üzemeltetőt. A viszonylatok részben megfelelnek a maiaknak, ám néhány változás is következik majd a hálózatban: 2026-tól az S5-ös vonal Charlottenburg és Strausberg Nord között közlekedik, az S3-as viszont újra Erkner és Spandau között jár majd. Az S75-öst pedig szintén lerövidítik és csak az Ostbahnhof és Wartenberg között jár majd. A felszabaduló kapacitásokat a meghosszabbítása kerülő S3-as és a Stadtbahnra visszatérő S9-es pótolja majd, amely szintén a csomag részei lesznek.

A Stadtbahnon közlekedő viszonylatokra új szolgáltatót keres Berlin és Brandenburg tartománya. 2023 és 2027 között eltűnhetnek a 481/482-es motorvonatok innen is?

A másik nagy csomag a „Netz Nord-Süd” nevet viseli. Az észak-déli alagútban vezető viszonylatok közül az S1-es, az S2-es, az S25-ös és az újonnan szervezendő S15-ös vonal szerepel majd. Ugyancsak része e csomagnak az S85-ös vonal, amely a jövőben Grünau és a Hauptbahnhof között közlekedik majd, kiszolgálva a most még épülő új vonalat a főpályaudvar felé.

Kiírták az üzemeltetési pályázatot az észak-déli tengelyre is. Ennek része az S25-ös viszonylat. A képen egy, az S25-ösön közlekedő motorvonat látható Südende állomásnál
(fotók: Halász Péter)

Az utasok számára azonban egyelőre nem változik semmi: az első, az új üzemeltetési tender keretében kiírt viszonylat 2023 decemberében indul majd el és 2027 júniusáig tart majd az üzemezett átvétel.
Kérdés persze, hogy valódi versenyt hozhat-e a két tender? Ismeretes ugyanis, hogy a Ringbahn-tenderen számos érdeklődő indult volna, ám idővel sorra visszaléptek, mert folyamatosan változtak a feltételek és a szoros határidők miatt nem volt ésszerű azok tartása és egyetlen indulóként a mai üzemeltető, a DB AG lett a befutó – holott pont az őmiattuk keletkezett botrányok vezettek a tender kiírásához. Ezúttal csak reménykedni lehet, hogy a városvezetés okult a korábbi hibákból és megfelelő tenderkiírást jelentettek meg, ami valódi versenyt jelenthet majd, amelyből elvileg a megrendelőnek és az utasoknak kellene profitálniuk. Kíváncsian várjuk a fejleményeket.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.