2016. 05. 24.

A döntés végleges: a DB leállítja az éjszakai vonatokat

Egyre hangosabbak a kritikák, emiatt egyre inkább úgy tűnik, hogy biztossá válik: a DB AG megszünteti a klasszikus hálókocsis éjszakai vonatokat a menetrendváltással. Az emberek viszont ezt nem szeretnék, az erre vonatkozó petíciót már 15 ezren írták alá.




A klasszikus éjszakai vonatokat a 2015/2016-os menetrend végén, azaz még idén december 10-én kivezeti a kínálatból a DB AG. A menetrendben csak azok a vonatok maradnak, amelyeket a külföldi partnerek vagy magánszolgáltatók üzemeltetnek, így a magyar érdekeltségekből a müncheni Kálmán Imre és a berlini Metropol (egyelőre?) nincs veszélyben, hiszen szerződés kötelezi a feleket az üzem megtartására.
A DB AG viszont a saját vonatait meg kívánja szüntetni. Az ágazat felett régóta lebegett Damoklész kardja: a DB Fernverkehrbe pár éve beolvadt DB AutoZug előbb az egykor népszerű autószállítást, majd később az éjszakai vonatok egy részét állította le. Szerintük ugyanis nem rentábilis a forgalom fenntartása, a speciális eszközökre pedig túl sokat kell költeni. Való igaz, az eszközök speciálisak, hiszen a hálókocsik kifejezetten ilyen, éjszakai utazásokhoz épültek. A DB AG szerint az olcsó repülőutak miatt csökkent a vonatok népszerűsége – ennek azonban ellentmondani látszik az, hogy Európa keletebbi felén még mindig népszerűek ezek a vonatok, nem véletlen, hogy az ÖBB a DB AG helyére is pályázik a piacon.

Az ÖBB pályázik a DB AG felhagyásra kerülő vonataira. A németnek nem éri meg, de az osztráknak igen?
(fotó: Berky Dénes)

A véglegesnek tűnő, de még módosíthatónak látszó döntés már megszületett, ám május 31-én az éjszakai vonatok megmaradásáért küzdő civilek át szeretnék adni a szövetségi kormányzat közlekedési bizottságának a vonatok megmaradását támogató petíciót, amelyet eddig online több mint 15 ezer ember írt alá – közölte az egyik kezdeményező, Joachim Holstein, a DPA egyik újságírója. Úgy fogalmazott, hogy az éjszakai vonatok megszüntetése azt eredményezi, hogy a környezetet nagyon terhelő rövid és középtávú repülőutak száma, valamint a közúti forgalom fog növekedni, az utasok nem fognak átülni az éjszaka kényelmetlen, nappali vonatok kocsijaiból álló „pótlóvonatokra”.

A DB AG flottája erősen elöregedőben van, igényli az invesztíciót. De a fejlesztés helyett inkább a megszüntetés mellett döntött az állami vasúttársaság
(fotó: Halász Péter)

A DB AG azonban továbbra is eltökélt: az üzleti szempontból egyedülálló, ám nem túl jövedelmező ágazat 2014-ben 90 millió eurót termelt, ám így is 31 millió eurónyi veszteséget könyveltek el. A mintegy 40 éves járműpark esetében pedig komoly fejlesztésekre lenne szükség és ezek miatt nem tudják a jövőben felvállalni ezeknek a járatoknak az üzemeltetését.

Halász Péter