Évről évre egyre kevesebb magaspadlós villamos koptatja a bécsi síneket. A DÜWAG-licensz alapján épített E1-es sorozatú kocsikat meg már erősen keresni kell az osztrák főváros utcáin. Nézzük, hol találkozhatunk még magaspadlós járművel.
Lassan, de biztosan fogynak Bécsben a magaspadlós villamosok. Az 1970-es években az SGP és a Bombardier-Rotax által DÜWAG-licensz alapján épített magaspadlós villamostípus, az E1-es sorozat napjai lényegében meg vannak számlálva. A korábbi nagy E1-es fellegvárnak számító 49-es vonalról is eltűntek, míg a valamivel fiatalabb és korszerűbb E2-esek még egy ideig velünk maradnak. A jelenlegi tervek szerint az E1-esek 2017-ig fokozatosan eltűnnek Bécsből, az E2-esek pedig a Bombardier villamosainak érkezésével vesznek majd búcsút az osztrák fővárostól.
A valamikori E1-es fellegvárnak számító 49-esről mára már eltűntek a beosztás alapján közlekedő DÜWAG-licensz szerelvények, a kocsik java része akadálymentes villamos. Képünk 2013. november 26-án készült, a 4737-es motorkocsit 2014. december 23-ával törölte az állományból a Wiener Linien.
Írásunk kisképén a 4731-es motorkocsi fordul be az Urban-Loritz-Platzra ugyancsak 2013. november 26-án – a járművet 2015. február 3-ával selejtezték
Írásunk kisképén a 4731-es motorkocsi fordul be az Urban-Loritz-Platzra ugyancsak 2013. november 26-án – a járművet 2015. február 3-ával selejtezték
A jelenleg érvényes kocsikiadás szerint hétköznapokon elsősorban az 5-ös, a 6-os, a 25-ös, a 26-os, a 30-as és a 33-as vonalán találkozhatunk E1-esekkel. Esetlegesen előfordulhatnak még a 31-es vonalán és a 43-ason is. A hétvégi kiadás méginkább gyérebb: az 5-ösön, a 25-ösön és a 33-ason járnak a régi kocsik tervezetten. A 25-ös esetében csak két forgalmit adnak az E1-esekkel, a 33-ason pedig szólóban, de csak esetlegesen fordulhatnak elő a járművek.
A 2013-ban az U2-es metróval együtt átadott új, floridsdorfi villamosvonalon is rendszeres vendégek még az E1-esek. Képünk az első üzemnapon, 2013. október 5-én készült a 4762-es E1-esről és a 7-es ULF-ről
Az elmúlt időszakban a magaspadlós kocsik kiadása kismértékben megnövekedett: az alacsonypadlós villamosok egy része műhelyi javításra, revízióra várt, így több viszonylaton megjelentek és nem csak az E2-esek, hanem időnként az E1-esek is előfordulhattak: az O vonalán időnként egy pótkocsis E1+c3/c4 szerelvény fordulhat meg, de járhat ilyen vonat a 18-as, a 44-es és a 46-os vonalán is – utóbbi szóló üzemben, éppúgy, mint a 10-es vonalán, ha nincs elég ULF. Az E2-esek – a c5-ös pótkocsikkal együtt – a 9-es, az 52-es, az 58-as és a 62-es vonalon pótolhatják az alacsonypadlós szerelvényeket.
Fontos tudni, hogy mindez természetesen a tervezett kocsikiadás – operatív esetben nyilván a Wiener Linien is eltér ettől, ha szükséges.
Fontos tudni, hogy mindez természetesen a tervezett kocsikiadás – operatív esetben nyilván a Wiener Linien is eltér ettől, ha szükséges.
A 6-os vonalán is rendszeres vendégek még az E1-esek – vajon meddig? A 4515-ös egyelőre még a forgalmi járműpark része
A 33-as vonalán szólóban még esetlegesen előfordulhatnak az E1-esek, de inkább valószínűbb itt is az ULF-dominancia. A 2013 nyarán készült képen látható 4771-es kocsi egyelőre még a bécsi flotta tagja
A 42-esen – papíron – ma már nincs szóló E1-es. A képünk a „Jonas Reindl” alsó szintjén készült 2013. augusztus 19-én. A 4850-est 2015. június 29-ével selejtezte a Wiener Linien
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter