2017-ben állnak forgalomba az első növelt hosszúságú csuklós autóbuszok az osztrák fővárosban. A forgalmas buszvonalakon a hagyományosnál másfél méterrel hosszabb, húsz méteres kocsik is sokat segítenek majd. De nem csak ezek jönnek Bécsbe: újabb három viszonylaton tisztán elektromos buszok közlekednek majd.
Alig másfél-két méterrel hosszabb a mostani modelleknél és mégis 20 százalékkal több, összesen százhatvan utas fér fel az új bécsi buszokra, amelyek 2017-től állnak forgalomba. A Wiener Linien 62 darab, egyenként 20 méteres csuklós autóbuszt vásárol, amelyek elsősorban a jelentős utasforgalmat bonyolító 11A, 26A és 48A jelzésű vonalakon állnak majd forgalomba. A tervek szerint a hatvankét extrahosszú csuklós autóbusz 2019-ig áll majd forgalomba, felszabadítva a hagyományos csuklós járműveket ezekről a vonalakról, amelyeket így más járatok zsúfoltságának enyhítésére használnak majd fel.
A belvárosi szűk utcákon kanyargó 13A vonalon is bejöttek a csuklósok a Wiener Liniennek. A nagyforgalmú járatokon – a 11A-n, a 26A-n és a 48A-n – 20 méteres kocsikkal jelennének meg 2017-től
Az extrahosszú csuklósok rendelése része egy új, 200 járművet magában foglaló rendelésnek, amelyben további 53 darab hagyományos, 12 méteres szóló buszt és 84 darab 18 méteres csuklóst rendelnének – az eredményhirdetés az év vége felé esedékes. Azt egyelőre nem tudni, hogy mennyi pénzt fordítana a beszerzésre a közlekedési cég, annyit mondtak, hogy biztosan kétszámjegyű milliós összeg lesz. Összehasonlításul: az előző, 217 darabos Citaro-rendelés 60 millió euróba került.
A Wiener Linien infografikája a tervezett buszbeszerzésről: a csuklós dízelek 20 százalékkal több kapacitást kínálnak a forgalmas vonalakon, a villanybuszok pedig Európában az elsők lehetnek ilyen mennyiségben
(grafika: Wiener Linien / APA)
(grafika: Wiener Linien / APA)
A Wiener Linien kitért arra is, hogy a 2A és a 3A viszonylatokon, a történelmi belvárosban közlekedő Siemens-Rampini villanybuszokkal jó tapasztalatokat szereztek. A 7,7 méteres kocsik után, Európában először 12 méteres járműveket is rendelnek majd. Igaz, a villanybuszok átlagosan 45%-kal kerülnek többe a dízelüzemű járműveknél, de hosszú távon sokkal olcsóbb az üzemeltetésük és a környezetet is kevésbé terhelik. Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy melyik viszonylatokon térnek majd át az elektromos üzemre, de egyelőre úgy tudni, hogy három viszonylaton szeretnék felvenni az elektromos hajtású kocsikkal a forgalmat.
A 4A vonalon közlekedő hibridbuszok, úgy tűnik, nem jöttek be a bécsieknek...
...ellenben a belvárosi utcákon közlekedő villanybuszok igen. Utóbbiakból nagyobbat is venne a Wiener Linien
Emlékezetes: az osztrák főváros nagyszabású buszcsere-programba kezdett és 2013-tól folyamatosan állnak forgalomba az új Mercedes-Benz Citaro 2-es kocsik. Az akkori rendelés 217 járműre szólt. A mostani tovább 200 busszal 2019-től a gázüzemű buszközlekedés Bécsben a múlt része lesz. A Wiener Linien ugyanis már sok évtizede üzemeltet gázbuszokat, ám az alkalmazott LPG-s rendszer mára már elavulttá vált, így néhány évvel ezelőtt kellett dönteni, hogy a CNG-s gázüzemre térnek-e át vagy a hagyományos dízelmotoros hajtást választják-e? A közlekedési cég ez utóbbi mellett döntött végül.
LPG-s gázmotorral hajtott csuklós busz: 2019-től közlekedéstörténeti emlék lesz majd a legkorszerűbb MAN Lion's City G is az osztrák fővárosban
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter