Berlinben rendezték meg az ötödik villamosvezető Európa-bajnokságot. Huszonhét város kétfős csapata mérte össze tudását a lichtenbergi kocsiszínben, közöttük a BKV-t képviselő magyar csapat is, akik végül a délelőtt második helyen végeztek a lyoni villamosvezető-duó mögött, délután pedig megszerezték az első helyet!
Ötödik alkalommal rendezték meg a villamosvezetők Európa-bajnokságát, ezúttal Berlinben. A BKV-t Muli Eszter és Harsányi Antal képviselte a versenyen, akik végül a délutáni forduló után összesítettben az elsők, ezzel Európa legjobbjai lettek. A második amúgy Lipcse, a harmadik pedig Lyon lett.
A lichtenbergi kocsiszínben öt versenyszámban indult a huszonhét csapat: először vakon kellett tartani az előírt 20 km/h-s sebességet, majd egy meghatározott ponthoz minél közelebb kellett megállni, ezzel a célfékezést gyakorolták. A következő feladat az volt, hogy a kétfős csapat egyik tagjának egy bábut úgy kellett elhelyeznie a sínekhez minél közelebb, hogy a villamos még pont elférjen mellette. A folytatásban szintén a célfékezés volt a feladat, ezúttal a kocsi második ajtajának kellett a megadott helyen lennie – és ezt tükör nélkül kellett végrehajtani.
A 20 km/h-s sebességet természetesen hitelesítették is, a rendőrség traffipax segítségével mérte, hogy sikerül-e a feladat
A sebességtartás után a célfékezés is feladat volt – minél közelebb egy megadott ponthoz
A bábunak a sínekhez közel, de úgy kellett állnia, hogy ne sodorja el a kocsi
A kocsi második ajtajának a kijelölt helyen kellett lennie – minél pontosabban, annál több pontot ért a feladat
A magyar csapat, Muli Eszter és Harsányi Antal 3 perc 8 másodperc 79 századmásodperc alatt teljesítette az első négy feladatot, ami nagyon szép eredmény és összességében ez a második helyre volt elegendő a délelőtti fordulóban. A délutáni fordulóban pedig összességében az első helyre jogosító pontszámot gyűjtöttek össze.
A csatolt KT4Dm-szerelvényt a hátsó járművezetőnek a megadott ponton kellett megállítania – az elől lévő kolléga segítségével és jelzésére
A villamos-bowling inkább vicces, mint komolyan vehető feladat volt, de legalább látványos
A versenyzők a csatolva közlekedés kivételével egy Bombardier Flexityt vezettek, az első három feladatban a 4020-as számú kocsi volt a főszereplő, a villamos-bowlingnál pedig a 4018-as; a páros feladathoz pedig egy KT4Dm-szerelvényt – élén a 6166-os kocsival – használtak. Mivel a legtöbb járművezető nem ismeri ezeket a típusokat, a verseny előtt kipróbálhatták a kocsikat a zárt telephelyen éppúgy, mint a forgalomban vezetve.
Az élő közvetítésben az első feladat egy kis interjú volt :)
A magyar csapat indul a 4020-as Flexityvel
Viszonylag távol sikerült megállni a kijelölt céltól, de pont beleesett az öt méteres tűrésbe
Az első célfékezés után Muli Eszter helyi el a figurát a sínek mellett – igen jó szemmértékkel, alig négy centi volt a villamos és a bábú széle között
Tükör nélkül a kettes sajtóval megállni a megfelelő helyen, na ez komoly kihívás, főleg ismeretlen villamostípussal. Harsányi Antalnak nagyon jól sikerült a többi csapatot is figyelembe véve, remek teljesítmény!
A csatolva közlekedés hátulról vezetve Budapesten – sajnos – elég hétköznapi feladat, ebben is jól teljesített a magyar csapat...
A célfékezés itt is jól ment!
(a képek forrása az élő videóközvetítés a tramem.eu oldalról)
(a képek forrása az élő videóközvetítés a tramem.eu oldalról)
A délelőtti fordulóban az első helyezett Lyon városának csapata lett, a második Budapest, a harmadik pedig a brüsszeli villamosvezető-delegáció lett. A délutáni fordulóban változott a sorrend: az első lett a budapesti csapat, a második a lipcsei, a harmadik pedig a lyoni. A házigazda berliniek a 11. helyen végeztek. A tavalyi bajnok, Ostrava csak a 15. lett.
Budapest immáron második alkalommal bizonyult a legjobbnak: 2012-ben az első villamosvezető Európa-bajonokságot Drezdában szintén a BKV-s csapat nyerte meg. Akkor Lednetzky Zsuzsanna és Veperdi Tamás képviselte a magyar villamosvezetőket.
Az eseményről a BVG vezérigazgatója, Sigrid Nikutta elmondta: nagyon sok mindent sikerült házon belül megoldani, többek között valamennyi tolmács is a BVG munkatársai közül került ki, ez is mutatja, hogy mennyire színes a berlini közlekedési cég csapata, hogy szinte Európa valamennyi nyelvén beszélő kollégákat össze tudtak szedni.
Budapest immáron második alkalommal bizonyult a legjobbnak: 2012-ben az első villamosvezető Európa-bajonokságot Drezdában szintén a BKV-s csapat nyerte meg. Akkor Lednetzky Zsuzsanna és Veperdi Tamás képviselte a magyar villamosvezetőket.
A győztes magyar csapat és tolmácsuk (középen) a tartományi televízió és egyben médiapartner Rundfunk Berlin Brandenburg élő adásában
(forrás: RBB)
Az Európa-bajnok magyar csapat, Muli Eszter és Harsányi Antal...
...a második és harmadik helyezettek gyűrűjében
(fotó: Tram EM)
(forrás: RBB)
Az Európa-bajnok magyar csapat, Muli Eszter és Harsányi Antal...
...a második és harmadik helyezettek gyűrűjében
(fotó: Tram EM)
Az eseményről a BVG vezérigazgatója, Sigrid Nikutta elmondta: nagyon sok mindent sikerült házon belül megoldani, többek között valamennyi tolmács is a BVG munkatársai közül került ki, ez is mutatja, hogy mennyire színes a berlini közlekedési cég csapata, hogy szinte Európa valamennyi nyelvén beszélő kollégákat össze tudtak szedni.
Andreas Giesel, Berlin közlekedésért is felelős szenátora megnyitójában jelezte: a személyzethiánnyal küzdő berlini villamosüzem várja a jelentkezőket és ezzel az eseménnyel is szeretnék közelebb hozni az emberekhez a villamosokat és a villamosvezetőket is – szeretnék, ha az utazók megbecsülnék azokat, akik ezeket a járműveket vezetik.
A következő villamosvezető-bajnokságot 2017-ben Tenerifén rendezik majd.
A RegionalBahn szerkesztősége ezúton is gratulál a magyar csapat Európa-bajnoki sikeréhez!
Az agyonhallgatás jól sikerült
A magyar csapatot a BKV delegálta a versenyre. A fővárosi közlekedési cég azonban úgy tűnik, nem tartotta annyira fontosnak az eseményt, hogy legalább a Facebook-oldalán adjon hírt a versenyről, a versenyzőkről és később pedig – írásunk megjelenéséig – a helyezésről sem. Úgy tűnik, hogy az fontos, hogy a vezérigazgató három zöld, kókadozó növényt meglocsol, de az, hogy Európában a legjobbak a mi villamosvezetőink, az nem hír a BKV-nál. Kár, pedig ennek még hírértéke is lett volna és kifejezetten pozitívan kommunikálható történésről van szó. Végül csak hétfőn délután sikerült felébredni az Akácfa utcában. Kár.
Halász Péter