2016. 04. 23.

Viszlát, torony!

Jó ideje zajlik a vita a székesfehérvári vasútállomás forgalmát irányító torony megtartásáról vagy elbontásáról. A helyiek és a vasútbarátok szeretnék megőrizni az utókornak a létesítményt, amely műemléki védettséget is kaphat – ennek ellenére mégis elbontják a MÁV hathatós közreműködésével.




Egy ideje már áll a bál a székesfehérvári állomás kezdőpont felőli oldalán található torony sorsa miatt. A jellegzetes építményt az állomás felújítása keretében elbontanák, de a helyiek és a vasútbarátok a megtartását szeretnék elérni, akár muzeális céllal is. A hírek szerint a torony akár műemléki védettséget is kaphatna – ám ezt aligha éri meg a mostani állapotban a létesítmény. Hogy ez így legyen, arról a MÁV-csoport is gondoskodik.
Történt ugyanis, hogy a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója néhány hete egyeztetett a műemlékvédelem szakembereivel, akik végül azt mondták, hogy május 17-éig döntenek az épület védetté nyilvánításáról. Arról is érdemes lenne elmélkedni, hogy miért is eddig, mivel a beruházó utólagos beavatkozása következtében tolták ki újabb egy hónappal a határidőt. Persze, mivel a végső cél a bontás, így azért azt is tudatták diszkréten, hogy ha addig történik az épülettel bármi is, amitől az nem lesz már használható, akkor igazából mindegy is, mint mond a műemlékvédelem – tudatta szerkesztőségünkkel a témát jól ismerő forrásunk.

Jobbra a torony, balra a fűtőház és a járműjavító tömbje. Hamarosan a múlté lesz ez a látkép

A MÁV-csoport pedig úgy döntött, hogy „megtámogatja” a műemlékvédelmi döntést. Ezért május 11-én, tehát hat nappal a döntéshozatal előtt elkezdik a torony bontását. Ez viszont a szűk határidő miatt csak úgy oldható meg, hogy május 13-án, pénteken délelőttig minden vonat helyett vonatpótló busz közlekedik majd Gárdony és Székesfehérvár között. A rendkívüli menetrend viszont a „haditerv” szerint nem kerül időben meghirdetésre, igaz, ennek megvan az objektív oka is: még e sorok megjelenésekor sem készült el semmilyen vágányzári technológiai rend, azaz hogy mit és mikor, milyen korlátozások mellett csinálnának. A dolog szépsége persze az, hogy a Balaton déli partján Lepsény és Balatonszemes között amúgy is pótlóbusz közlekedik, vajon kétszer kell majd az utasoknak átszállniuk? Vagy a hazai vasút átvált gumikerekes üzemmódra Gárdony és Balatonszemes között? Mert a fehérvári állapotokat ismerve a távolság gyorsabban legyőzhető egy pótlóbusszal, mint a pótlóról vonatra való átszállással Székesfehérváron, majd az újabb buszra szállásra part mentén.

A torony rendkívül sürgős bontása miatt a menetrendet is át kell variálni, de ezt nem az utasok érdekeinek figyelembevételével teszik – fontosabb, hogy minél kevesebbet kelljen dolgozni a munkásoknak
(fotók: Halász Péter)

Ráadásul a torony kapkodó módban tervezett korábbi elbontása sem segíti majd a nyári csúcsforgalomban vasúti közlekedést Székesfehérváron, mert egyelőre nem ütemezik át a munkákat annak ellenére sem, hogy az egész legnagyobb vesztese az utas, aki vonatra száll.
Az egész tragikomédia megkoronázása persze az, hogy az új biztosítóberendezés élesztése miatt április 29-étől május 9-éig a régi toronyból vezérlik majd az új biztosítóberendezést is. Utána pedig kiürítés és bontás következik.
Mindebből látszik: a MÁV-csoportnak és a NIF-nek nem fontos a helyiek véleménye, az értékek védelme. De nem fontos az sem, hogy az egyébként sokszor nem keveset fizető utasokat megfelelően kiszolgálják és időben tájékoztassák a változásokról. Egy dologban reménykedünk: az idejekorán nyilvánosságra került fondor tervek nyomán visszakoznak és megfelelő döntést hoznak az illetékesek. Igaz, illúzióink nincsenek.
Írásunk megjelenése után két nappal (!) a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága egy név nélkül, csak szervezetként aláírt elektronikus levélben kereste meg szerkesztőségünket. Az alábbiakban további kommentár nélkül, szó szerint tesszük közzé álláspontjuk lényegét. Kérdésünk csak az, hogy vajon a vágányzári menetrend meghirdetésébe is ennyi energiát fordítanak? Itt jegyezzük meg, hogy bár valóban van egy 14 napos határidő, egy az utasok érdekeit is figyelembe vevő vasúttársaság igyekszik idejekorán tájékoztatást adni a változásokról.
„(...) A székesfehérvári vasútállomás felújításának kivitelezési munkáit nem a MÁV Zrt., hanem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irányítja, ennek megfelelően  téves az írásban minden olyan állítás, amely a MÁV-ra hárítja a torony elbontását és annak időzítését. A vasúttársaság – mint a felújítás eddigi fázisaiban is  – a kivitelezés során jelentkező igényekhez, az ütemezéshez és állomási kapacitásokhoz igazítja a vágányzári forgalmi technológiát és a személyszállító vonatok, illetve a pótlóbuszok közlekedtetését.
Elutasítjuk az írás azon állítását is, hogy bármilyen „haditerv” állna a háttérben a vágányzári hirdetmény kiadásának időzítéséről.  A szabályozások által előírt, a változások életbe lépése előtti 14 napos határidő a cikk megjelentetésekor még nem járt le, ezért felesleges a szerző indokolatlan és hangulatkeltő találgatása.
A MÁV-csoport érdeke, hogy a székesfehérvári állomáson évente megforduló, illetve az állomáson áthaladó vasútvonalak  több millió utasa számára is fontos és hasznos felújítási munka minél előbb befejeződjön, a kivitelezési eljárásokhoz, ütemekhez azonban a vasúttársaságnak is alkalmazkodnia kell. A technológiai korlátokat és az erőforrásokat is figyelembe véve törekszünk arra, hogy az utasok a lehető legkevésbé érzékeljék a rekonstrukcióval járó kellemetlenségeket, különös tekintettel a nyári menetrend idején tapasztalható utasforgalmi igényekre is.”

RegionalBahn információk