2016. 04. 05.

Itt a Charger – Siemens-mozdony a tengerentúlról

Két évvel és néhány nappal azután, hogy írtunk az Egyesült Államok mozdonypiacának egyik érdekes fejleményéről, már itt is az első fecske: a Siemens Sacramento városában található üzemében bemutatták a cég első Charger fantázianevű mozdonyát. A gép sok szempontból mérföldkő lesz az észak-amerikai piacon, és a dolgok állását nézve szinte a projekt biztosan sikerre van ítélve.



Az elmúlt hét jeles esemény volt a Siemens Sacramento-i üzemében: az ACS-64 villanymozdonyok és a light rail járművek gyártásának örömteli monotóniáját a Szövetségi Vasúti Hivatal (Federal Railroad Administration, FRA) vezetőjének látogatása törte meg. Sarah E. Feinberg pedig nem akármiért jött: a gyárban megtekinthette a Siemenes Charger fantázianévre hallgató dízel-villamos, személyforgalomra szánt mozdonyának első példányát. A Charger gyártását két éve indították útjára, miután öt tagállam közös tenderén 32 mozdonyra érkezett vételi szándék. Azóta egy hatodik tagállam, Maryland is csatlakozott és a teljes rendelésállomány 66 darabra nőtt. Fontos fejleményként a Florida East Coast vasúttársaság úttörő projektje, az újabban Brightline márkanéven emlegetett All Aboard Florida projekt is a Siemens mozdonyai mellett döntött új, igen ambiciózus személyszállítási terveihez. Párhuzamosan jól fut a villamosmozdony-rokon is: az ACS-64 sorozat első kontingensének szállítása az Amtrak számára idén befejeződik, a gépek üzeme eddig nagyobb fennakadásoktól mentesen zajlik, és a Philadelphia-környéki hálózatot üzemeltető SEPTA is vásárol a típusból.

Az első Siemens Charger a bemutató alkalmából
(fotók: Siemens)

Ami a Siemens sikereinek hátterét illeti, az amerikai mozdonypiacot ismerve a német gyökerű gyártó szinte eleve sikerre volt ítélve a személyszállítási piacon. Amint korábban említettük, az igények hiánya miatt villamosmozdonyt Észak-Amerikában jó 40 éve nem fejlesztettek, így az Amtrak tendere az európai piacon aktív gyártókra volt szabva. Ami a dízeleket illeti, a több ezres tehervasúti flották ellátása mellett a hagyományosan erős gyártóknak a személyszállítási piac kicsi, és a fejlesztési energiákat az elmúlt években a szigorodó károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelés kötötte le. Ez a GE-nek sikerült először, míg a Caterpillar/EMD elég tetemes hátrányt szedett össze - ebben a helyzetben a kis volumenű személyszállítási tenderek a kisebb játékosok ölében landoltak, mint például a MotivePower Industries. Ugyanakkor az elmúlt évtized lanyha fejlesztései miatt számos nagy elővárosi vasút járműparkja érett a cserére - jó példa erre a Chicago-i Metra, de az MBTA (Boston), a New Jersey Transit, a MARC (Washington/Baltimore), vagy éppen a Metrolink (Los Angeles) hálózatán is adódnak „dinoszauruszok”. A Siemens így ideális környezetben száll be a versenybe: az Európából hozott Vectron-platform mellé a Cummins QSK95 révén egy Tier 4 emissziós normáknak megfelelő, helyi gyártású dízelmotort választottak, és ugrásra készen áll helyi gyáruk. A nagy lehetőség is elérkezhet néhány éven belül: a tervek szerint az Amtrak alaptípusának számító GE „Genesis” mozdonyok cseréje is megkezdődik 2020 körül, ez pedig komoly volumenű üzletnek ígérkezik.

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.