Az SBB, a Svájci Szövetségi Vasút németországi leányvállalatai eddig is jól teljesítettek, de most úgy néz ki, hogy terjeszkednének a helvétek, mégpedig Németországban. Erre utal az, hogy az SBB GmbH 50+75 motorvonatra vonatkozó tendert írt ki.
Az SBB németországi tevékenységét koordináló, konstanzi székhelyű SBB GmbH meglehetősen jól prosperált az elmúlt évek során: a svájci-német határvidéken számos közszolgáltatási szerződést tudhat magáénak a társaság, elsősorban a határokon átnyúló bázeli elővárosi közlekedésben van kulcsszerepe a cégnek. Úgy tűnik azonban, hogy a svájciak tovább terjeszkednének és ehhez összesen 125 új villamos motorvonatot szereznének be.
Az SBB GmbH a kiírás szerint a közlekedési igények szerint hívná le a keretszerződésből az új járműveket és ennek megfelelően gondoskodna majd a finanszírozásról is. Az új járművekkel szemben feltétel, hogy a német EBA engedélyeivel is rendelkezzen a motorvonat a kiszállításkor.
A szerződés kétféle csoportot tartalmaz: az elsőben ötven motorvonat szerepel, amelyből harmincat biztosan megrendelne az SBB, míg további húsz szerelvény csak opció lenne. A másik csoportban 75 motorvonat szerepel, amiből szintén 30 darabot rendelnének meg elsőként és a maradék 45 pedig opciós lenne.
A leendő járművek műszaki részleteiről egyelőre csak a pályázati anyagot megvásárló leendő indulók kapnak részletes tájékoztatást a kiírás szerint.
A leendő járművek műszaki részleteiről egyelőre csak a pályázati anyagot megvásárló leendő indulók kapnak részletes tájékoztatást a kiírás szerint.
Az SBB németországi érdekeltségénél is beváltak a Stadler FLIRT-jei – vajon ismét a svájci gyártó lehet a nyertes?
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A járművásárlás egyértelműen jelzi az SBB GmbH szándékát: bővíteni szeretné a németországi jelenlétét. A társaság jelenleg a Basel Badischer Bahnhof–Zell (Wiesental) és a Weil am Rhein–Lörrach-Stetten szakaszon tíz FLIRT-motorvonatot; Konstanz környékén a Seehas-vonalakon pedig kilenc FLIRT-motorvonatot üzemeltet. Schaffhausen térségében pedig a németországi vonalrészeken az operátori tevékenységeket látja el a társaság.
A híradások szerint az SBB a határmenti vonalak közeljövőben lejáró és emiatt újra pályáztatásra kerülő közszolgáltatási szerződéseit szeretné megszerezni. Ezeket ma jobbára a DB Regio különféle leánycégei birtokolják, de az SBB reményei szerint ez nem mindig lesz így. Az SBB leginkább arra számít, hogy a Bázel–Waldshut–Schaffhausen vonalon szolgáltathat majd, itt hamarosan lejár a DB Regio szerződése – az átvételi szándékát pedig nem is nagyon palástolja a svájci leánycég. De jó eséllyel pályázik a cég a Bázel–Freiburg és a Schaffhausen–Erzingen vonalak jelenleg is futó tenderein.
Az SBB nem az egyetlen államvasúti szereplő a németországi versenypiacon: a komoly piaci szereplők közül ilyen az Abellio Rail is, amely a holland vasút, az NS érdekeltsége, de érdemes említést tenni a Schleswig-Holstein tartomány északi csücskében, Niebüll térségében pályavasúti feladatokat is ellátó vasúttársaságról, a Norddeutsche Eisenbahngesselschaftról, hiszen a NEG a luxemburgi állami vasúttársaság, a CFL németországi érdekeltsége.
Halász Péter