Szinte biztosan lehetett számítani arra idén is, hogy kevesebbet kaphat ellentételezésként a 2015-ös munkájáért a berlini gyorsvasút. Ezúttal mintegy tízmillió euróval kevesebbet kapnak a szolgáltatás ellentételezéseképpen, de a pénz nem kerül a nagy kalapba, azt közlekedésre kell fordítani.
Egy igen korrekt és becsülendő pontja a berlini tömegközlekedés finanszírozásának, hogy a szolgáltatóktól levont „büntetéseket” nem dobják vissza a nagy kalapba, hanem az így megmaradó összeget a közösségi közlekedésre kell fordítani – mégpedig annak valamilyen formában jobbá tételére, fejlesztésére.
A berlini gyorsvasút, illetve annak üzemeltetője a 2015-ös teljesítményéért cserében 10,3 millió euróval kevesebb költségtérítést kap majd – vagyis nem egészen. A késések, vonatelmaradások, a közszolgáltatási szerződésben rögzítettől (negatív irányban) eltérő szolgáltatás miatt levont összeget azonban végső soron mégis megkapja a szolgáltató, csak éppen más jogcímen. Igaz, nem biztos, hogy pontosan a teljes összeget, mivel a büntetés mértékét az ezt taglaló sajtóközleményben csak „kétszámjegyű milliósként” említették.
A közszolgáltatás nem teljesítése miatt levont összeget nem költhetik akármire: a város csak a közlekedésre; a szolgáltató csak a város által meghatározott célra, esetünkben a 480-asok felújítására fordíthatja azt
A városi szenátus döntése értelmében 10,3 millió eurót kap viszont a visszatartott közszolgáltatási díjakból a szolgáltató, az S-Bahn Berlin GmbH. A támogatás azonban célzott, nem fordíthatják akármire: a városvezetés ebből az összegből az 1980-as években fejlesztett és sorozatban 1989-től 1994-ig beszerzett 480-as sorozatú motorvonatokat, a „Toastereket” kell felújítani. A szóban forgó motorvonatok történetéről korábban már írtunk részletesebben a RegionalBahn oldalán.
Az 1980-as évek végétől gyártott motorvonatokkal is számolni kell legalább 2021-ig, így azok kisebb mértékű felújítása mindenképpen szükséges. A város erre fordítja a büntetésből ki nem fizetett forrásokat
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A modernizációra szükség van: az egykori nyugat-berlini cégek, a Waggon-Union, a Siemens és az AEG konzorciuma által épített vonatokból annak idején 85 ikermotorkocsit vásárolt a BVG, a nyugat-berlini S-Bahn üzemeltetője és a kelet-berlini hálózatot működtető DR. Az elképzelések szerint a még szolgálatban lévő 70 motorvonatot 2017-ig biztosan szolgálatban kellene tartani a mostani közszolgáltatási szerződés szerint, ám a továbbiakban is számolnak a járművekkel, mivel az új motorvonatok – amelyeket a Stadler és a Siemens épít majd – 2021-ben állnak forgalomba legkorábban a mostani számítások szerint. Emiatt szükséges a 485-ösök mellett a 480-asok felújítása is. A teljes programra azonban nem lesz elég a „büntetés-támogatás” 10,3 millió eurója: a jelenlegi számítások szerint a csúszással induló, a Ringbahnra vonatkozó közszolgáltatási tender miatt legalább 150 millió euróba kerül a meglévő vonatok felújítása a város számára.
Halász Péter