Alig pár héttel azután, hogy írtunk a Gotthard-vasútvonal bizonytalan jövőjéről, máris körvonalazódik a megegyezés az SBB és a hatóságok között. A 2017-es évi menetrendre már szinte biztos megoldás van, de a távolabbi jövőről is pozitív hírek érkeztek.
Amikor néhány héttel ezelőtt megírtuk a Gotthard Bergstrecke jövőjét illető zavaros és nem túl derűs terveket, még nem gondoltuk, hogy ilyen hamar pozitívabb hírekkel jelentkezhetünk. Az SBB és a Svájci Közlekedési Hivatal (Bundesamt für Verkehr; BAV) megállapodásra jutott az idén decembertől életbe lépő 2016/2017-es menetrendi évet illető vonatokról. Eszerint a jövőre már a Gotthard-bázisalagúton át Zürich/Basel felől Tessin (avagy Ticino) kantonba vagy Olaszországba közlekedő távolsági IC- és EC-vonatok közül napi három pár egy köztes megállót fog beiktatni az Uri kantonban található Flüelenben, ahol átszállási lehetőség lesz Altdorf–Erstfeld–Göschenen felé. Ez a plusz megállás a tervezett menetrendre nem lesz kihatással, annak tartalékai elegendőnek bizonyulnak ahhoz, hogy késés vagy menetidő növekedés nélkül teljesítsék ezek a vonatok is útjukat.
InterRegio vonat Göschenenben – egyelőre egy évet maradnak fent a hegyen is a távolsági gyorsvonatok
A bahnonline.ch szerint a tényleges döntés erről még nem született meg, ehhez ugyanis szükség van a Gotthard-alagútban jelenleg is zajló tesztek pontos eredményeire. A flüeleni megállásra addig van szükség, amíg el nem készül Uri kanton új bővített állomása Altdorfban. A jelenlegi állomás itt nem alkalmas a távolsági vonatok fogadására, ám az átépítés már tervben van, azt viszont előreláthatólag csak 2020-ban fogják megkezdeni a Ceneri-bázisalagút befejezése után, hogy a Gotthard-tengelyen minél kevesebb építkezés legyen egyszerre.
A bázisalagút megnyitásával a göscheneni állomást tehermentesítik, de így az MGB járataira való átszállás megnehezül. Közös peronos megoldást terveznek
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ezek a távolsági vonatok azonban a beiktatott flüeleni megállóval együtt is az alagútban fognak közlekedni, így ezzel még nem oldódik meg a hegyivasút jövőjének kérdése. De erre is van válasza az SBB-nek, ugyanis Erstfeldtől Bellinzonáig illetve részben tovább Chiassóig vagy akár Milánóig órás ütemben fognak Regio-Express-vonatok közlekedni Göschenenen át, azaz fent a hegyen, a régi vonalon. Ezeken a vonatokon felül a nyári és téli főszezonban további InterRegiókat tervez közlekedtetni az SBB közvetlenül Zürichből vagy Baselből Göschenenbe, ahol még az idén nyáron tervezett átépítési munkák után közös peronon lehet majd átszállni a Matternhorn-Gotthard-Bahn keskeny nyomközű vonataira, melyek kapcsolatot biztosítanak Andermatt felé. A hegyen át közlekedő Regio-Express-ek biztosan csak a 2016/2017-es menetrendben maradnak meg, mivel utána lejár az SBB távolsági vonatok közlekedtetésére szóló szerződése a vonalon.
Hogy mi lesz 2017 decemberétől, az egyelőre még kérdéses, de az SBB a helyi szervezetekkel együttműködve keresletorientált, alapvetően turisztikai célokat szolgáló menetrendben látja a jövőt, ami lényegesen pozitívabban hangzik, mint a korábban ismertetett S-Bahn-jellegű tervezet a nagy múlttal rendelkező Gotthard-vasútvonal számára.
Berky Dénes