2016. 04. 29.

Az ÖBB még idén átveheti a DB éjszakai vonatait

Már egy ideje lehetett tudni, hogy a DB megszabadulna az éjszakai vonataitól, ám a jelenlegi hírek szerint ez akár már az idei menetrendváltással bekövetkezhet. Az ÖBB jelentkezett be néhány, jelenleg a Deutsche Bahn által üzemeltetett éjszakai vonatért.




A Deutsche Bahn körül már tavaly óta pletykálnak arról, hogy a hozzá tartozó City Night Line (CNL) éjszakai vonatoktól, a privát busztársaságok jelentette konkurencia miatt, megszabadulna a társaság. A jelenlegi hálózat Hamburgtól Rómáig és Varsótól Amszterdamig köti össze az éj leple alatt is Európa nagyvárosait, így egy komoly piac nyílna meg a szomszédos országok vagy akár privát vasúttársaságok előtt.

Indulásra kész a Prága–Lipcse–Zürich viszonylatú éjszakai vonat. A DB égisze alatt közlekedő CNL-járatok hamarosan ÖBB-sek lehetnek
(fotó: Halász Péter)

Így került képbe az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB), mely szintén kiterjedt éjszakai hálózatot üzemeltet már most is, illetve a DB leépítésétől függetlenül is szóltak már hírek arról, hogy terjeszkedni kívánnak az éjszakai kapcsolatok terén.

A DB által üzemeltetett City Night Line jelenlegi hálózata, ebből vehet majd át néhány vonalat az ÖBB.

A következő lépés az ÖBB részéről a bécsi központban kiállított koncepciómodell volt, melyen bemutatták, hogy hogyan képzelik az éjszakai vonatozás jövőjét. Már itt is lehetett sejteni, hogy nem csupán a jelenlegi viszonylatokról van szó, hanem új útvonalakat is bevehet az ÖBB a kínálatába.

Az év elején ezzel a tervvel állt elő az ÖBB a hálókocsik jövőjét illetően, most lehet hogy hamarabb látunk ilyet igazi vonatban, mint akkor sejtettük.

Az ÖBB-Holding legutóbbi üléséről kiadott sajtótájékoztatóban ennél azonban sokkal határozottabb tervek szerepelnek, miszerint már idén menetrendváltással átvennének néhány vonalat a CNL-től. A hírek szerint egy Észak-Németországból Zürich-be tartó viszonylattal kezdenék, mely már csak azért is érdekes, mivel ez a mai állás szerint nem érinti Ausztria területét, így felmerülhet egy Münchenen és Innsbruckon át haladó vonat lehetősége. A derStandard.at megemlít továbbá egy lehetséges brüsszeli útirányt is, mely szintén izgalmas ötlet lenne, hiszen ide jelenleg nem terjed ki a CNL hálózata sem. Ehhez az ÖBB-nek jelenleg gördülőállománya sincs, így egy esetleges tenderkiírás utáni járművek érkezéséig a bérlés lehetősége is felmerül, ezek pedig legnagyobb valószínűség szerint egyszerűen a most még CNL-üzemeltetésében közlekedő kocsik lennének.

Az ÖBB jelenlegi éjszakai járműparkja nem lesz elegendő a terjeszkedéshez, így amíg nem érkeznek új kocsik, kénytelenek lesznek bérelni.
(fotó: Berky Dénes) 

Mindenképpen üdvözlendő az osztrák vasút terjeszkedési szándéka a szektorban, ugyanis az éjszakai vasúti közlekedés, különösen nemzetközi viszonylatban, jó konkurenciát jelenthetne az Európán belüli repülésnek. Ehhez viszont muszáj lenne egy, több országra kiterjedő összefüggő hálózatot kiépíteni, amivel úgymond bárhonnan bárhova el lehetne jutni egy éjszaka alatt, értékes órákat spórolva így, amiket nem kell nappal a repülés esetén például reptéri transzferrel és biztonsági ellenőrzésekkel tölteni. A CNL és részben az ÖBB elöregedő állománya is cserére szorulna azonban, ha igazi konkurenciát szeretnének teremteni a légi közlekedésnek. Ez utóbbira remek előrejelzést adott az ÖBB az éjszakai kocsit bemutató mockupjával.

Berky Dénes