2016. 03. 07.

Zusi 3: a nagy csalódás?

2016. március 4-én komoly bejelentést a Zusi fejlesztője: hivatalosan is megjelent a német mozdonyszimulátor-program évek – ha nem egy évtizede – óta ígért és várt változata. A programmal kapcsolatban valóban az állunk is leesett, de nem azért, amit kaptunk.



A Zusi honlapján fellelhető információk szerint a teljes verzió első kiadása megfelel az utolsó, 2015 nyári demóváltozatnak, amely a 3.0.7-es verziószámot viseli. Ezt a demóváltozatot magunk is kipróbáltuk, de számos olyan hiányossága volt és van, ami miatt inkább már kritikát sem írtunk, mert minek? De most alighanem érdemes elővenni a tapasztalatainkat és elmondhatjuk: egy legenda tűnik el hamarosan.

A hivatalos honlap képernyőmentései bár utómunkától mentesek, azért megpróbálják eladni a programot. A valóság ezzel szemben picit lehangolóbb: a dobozos E10-es és vonata elég gyatrán néz ki a demóváltozatban, a kocsik az OMSI 2-ben szereplő járművekhez képest is csúnyábbra sikerültek

Statikus utasok Altenbekenben – ezt az akadályt a Train Simulator 201x sorozat és az OMSI – a Zusival összemérhető színvonalú busz-szimulátor – is megugrotta már

Ami hiányzik. a pályavilágító. A fényszórók ugyan világítani látszanak a gépek elején, de ez valóban csak a látszat. Tizenöt évvel ezelőtt az MSTS-ben ez nem volt gond

Altenbeken állomása impozánsan fest, ezt tagadhatatlan 

A járművek megjelenése nem éppen a mai kor szintjét tükrözi. A jelzők kialakítása viszont makulátlan, érdemes megnézni az alsó képen a fényjelző kiegészítő jelzőjén az izzókat vagy éppen az alakjelzők részletességét – hogy a felsővezetéki rendszert már ne is említsük!

Nem kertelünk, nem vagyunk elégedettek a Zusi 3 végleges kiadásának megfelelő programmal. 2016-ban (vagyis még 2015-ben) olyan hiányosságoktól szenved a program, mint mondjuk a pályavilágítás – ezt a problémát a Zusival nagyjából egyidős MSTS a kezdetek óta megoldotta, márpedig az MSTS 2001-ben debütált. Azóta pedig, akárhogyan is nézzük, eltelt másfél évtized.
Nem tagadható: a Zusi kifinomult modellezése a kanyarban sincs az MSTS-hez képest, de ne felejtsük el: az otthoni számítógépekre nem csak ez kell, hanem maga a játékélmény is. Ezt pedig nem igazán adja már át a Zusi azoknak a megszállott vasutasoknak sem, akik a Zusi 2-t hosszú órákon át tudták eredményesen használni, ami – tekintve a remekül modellezett vonatbefolyásoló rendszereket – nem kis teljesítmény.

Ez már a „hivatalos sajtófotó”: Bestwig mellett, Nuttlar elágazásnál járunk az Obere Ruhrtalbahnon

Tagadhatatlan, hogy az Obere Ruhrtalbahn (a képen Bestwig állomása) szebb lett a Zusi 2-es változathoz képest

Göttingen állomása és a Kassel–Göttingen szakasz egy része a Zusi 2-ből ismerős lehet. A nagysebességű pálya Kassel-Wilhelmshöhe és Göttingen között járható a Zusi 3-ban

A Zusi 3 fejlesztése nagyjából egy évtizede zajlik, de sajnos meg is rekedt azon a szinten a megjelenése, amely úgy 2005-2006 környékén volt időszerű. Ma már semmi esetre sem korszerű szimulátorprogram és a játékélmény messze elmarad a kortársak mellett. Itt említhetjük meg a RailWorksből kinőtt Trains Simulator 201x sorozatot, amely bár mondjuk nem olyan valósághűen mutatja be a német vonatbefolyásoló rendszert, mint a Zusi, mégis magasra teszi számos pálya esetében a megjelenés a mércét. Magyarul: fontos a felsővezeték mozgásának lekövetése az áramszedővel, ám éppolyan fontos az is, hogy ne egy steril, árnyékoktól és fényektől is mentes környezetben vezethessünk.
De nézzük, mit kapunk a Zusi 3 teljes változatához. A demóból már ismert Altenbeken–Langenland szakasz helyett mellett megkapjuk az alábbi vasútvonalakat:
  • Altenbeken–Bad Driburg (13 km) és (Altenbeken –) Langeland–Himmighausen (7 km)
  • Paderborn Hbf–Altenbeken–Warburg (Westf)–Kassel Hbf (108 km)
  • Freienohl–Warburg (Westf) (84 km) és Bestwig~Bigge (7 km)
  • Kassel-Wilhelmshöhe–Göttingen (45 km)
  • Husum–St Peter-Ording (44 km) és Husum–Friedrichstadt (13 km)
  • Riedöschingen–Weizen (30 km)
A Zusi 3 hivatalos vonalhálózati térképe

A felhozatal meglehetősen gyér, azt láthatjuk. És főleg gyér abban a tekintetben, hogy a majd évtizedes szoftverfejlesztés mellett úgy hat-nyolc éve folyamatosan épülnek a pályák is. Nyilván a Zusi-felhasználók hobbiból, szabadidejükben teszik ezt, de ennek ellenére meglehetősen kevés az, amit a pénzünkért kapunk. Járművekben sem túl nagy a bőség, sok ezek közül pedig nemes egyszerűséggel újrahasznosítja a Zusi 2-ben használt vezetőállás-képeket, ami szintén nem a korszerűség jele.

A DB AG ICE-je és egy cantus-FLIRT Kassel-Wilhelmshöhe állomáson

Ha már Kassel: a ma már csendes főpályaudvar az 1980-as évekbeli hangulatában megidézve igen impozánsnak hat a Zusi 3-ban

Mellékvonali idill Schleswig-Holstein tartományban

A 218-as és n-Wagenekből álló ingavonata a husumi hídon halad keresztül

Husum állomása, a Hamburg–Westerland (Sylt) fővonal egyik fontos csomópontja szép lett, de a a Zusi 3-ban meglehetősen sterilen hat

És ha már a pénzünket emlegettük: a Zusi 3 nem olcsó mulatság. Az otthoni felhasználásra szánt változat listaára 64 euró; ha a Zusi 2-vel együtt vesszük meg, akkor 74 euró. Ehhez jön még a postaköltség (!), ami Magyarországra 7,5 euró. A Zusi 3 ugyanis a kortársaival szemben nem érhető el letölthető változatban, online nem vehetjük meg, csak és kizárólag offline, egy pendriveon kapjuk meg a programot. Igaz, aki érvényes Zusi 2 lincesszel rendelkezik és megadja annak számát, az kap pont 7,5 euró kedvezményt, legalább a postaköltség kijön. Persze a licensz számát nem keresik meg nekünk, azt oldjuk meg mi.
Az látható, hogy a Hölscher-fivérek a Zusi 2 sikerét meglovagolva elindultak az ipari szimuláció felé. A Zusi 3 alapjain nyugvó szimulátorváltozatot több vasúttársaság és felsőoktatási intézmény is használja oktatási célra. Maga a Zusi 2 is alkalmas volt erre, igaz korlátozott mértékben. A kicsi, de keményvonalas rajongótábor már jó ideje hatalmas, házilag épített szimulátorokon is játszott, sőt, erejükkel azt is elérték, hogy a nagy szoftverkiadók, mint amilyen az Aerosoft, letegyen a fizetős Zusi-kiegészítők fejlesztéséről. Ám a Zusi 3 fejlődési iránya, az ipari szimuláció felé való elmozdulás sajnos a játékélmény rovására ment – ami azért a rajongótábor számára nem túl jó hír.
Összességében elmondható: drága mulatság manapság rendes szimulátort használni odahaza. És bár a Zusi 3 megjelenését nagyon vártuk, éppen ezért csalódottak is vagyunk. Egy évtizednyi fejlesztés után nem ezt és nem ennyit kellett volna kapnunk. Főleg nem ennyiért. Mindazonáltal reménykedünk: talán a fejlesztők átgondolják az árazást és idővel bővülhet a kínálat is. Azt pedig csak halkan jegyezzük meg: nem szeretnénk, ha ez a mostani lépés a Zusi 2 egyre gyérebből csordogáló kiegészítőinek kárára menne, mert a legendás Zusi 2 hírnevét már így is sikerült erősen megtépáznia az új változatnak.
Aki érdeklődik, az a Zusi 2-t és a 3-as változatot is megrendelheti a hivatalos honlap webshopjában.

A Wutachtalbahn a Zusi 2-ben magasra tette a mércét, a Zusi 3-ban még látványosabb lett a dél-német múzeumvasút vonala 

A Zusi 3-ban a Zusi 2-höz készült vezetőállásokat használják java részt. Ezek hátránya, hogy legfeljebb 1024×768-as felbontásra készültek és nem éppen korszerű megoldásnak számítanak. Erre a megoldásra körökkel rávert a teljesen három dimenziósnak ható megoldás a Train Simulator 201x sorozatban...

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.