Időről időre felmerül Berlinben: vissza kellene építeni a korábbi, a II. Világháború, illetve a város 1961-es teljes megosztása előtti gyorsvasúti hálózatot – ennek részeként olyan vonalakat is, amelyeknek meglehetősen kérdéses az értelme a mai körülmények között. De az álmodozáshoz és a tervezgetéshez, sőt az ígérgetéshez is jó táptalajt nyújt a választási kampány, ami most Berlinben zajlik.
Berlin, mint a napokban már említettük, szeptember 18-án megválasztja az új szenátust és ezzel az új polgármesterét is. A választási kampányban pedig idén is szerepet kap a vasúti közlekedés és közelebbről a sok fejfájást okozó gyorsvasút is.
Az S-Bahn kapcsán időről időre felmerül, hogy a régen felhagyott vonalakat vissza kellene építeni. Állandó kandidáns ebben a kategóriában az egykori Stammbahn Zehlendorf és Düppel között, de éppen ilyen soha véget nem érő történet a Spandautól nyugatra, Falkensee felé vezető gyorsvasúti vonal sorsa is. Időnként előkerülnek a tervek és az igények, hogy bizony jó lenne, ha lenne, de azután kiderül: olyan összegbe kerülne a beruházás a nagyvasúti pályával párhuzamosan, amely nagyjából soha sem térülne meg.
Ezúttal sem történt másképpen: előkerült a falkenseei vonal ötlete. Ám most már nem a megszokott formában, hanem olyan módon, hogy egyfajta gyorsított S-Bahn közlekedjen az új vonalon. A tervekről a közelmúltban az SPD helyi képviselője, Burkhard Schörder és az S-Bahn Berlin ügyvezetője, Peter Buchner tájékoztatta a helybelieket.
A mai spandaui végponttól továbbvezetnék nyugat felé az S-Bahn vágányait, a menetrendben pedig megjelennének a gyorsított S-Bahn-járatok
Az ismertetett tanulmány szerint a mostani S5-ös viszonylatot hosszabbítanák meg Spandauból nyugat felé. A menetrendi koncepció szerint a gyors viszonylat 10 perc alatt érne be Falkenseeből Spandauba; 22 perc alatt Charlottenburgba, 26 alatt a Zoologischer Gartenhez és 33 perc alatt a Hauptbahnhofhof. Ez pár perccel még így is több, mint a mostani regionális járatok menetideje, de a vonatok iránya más, hiszen Spandauból Charlottenburg vagy éppen a Savignyplatz ezekkel nem érhető el. A „munkacímen” S5X jelzésű járat Spandau és a Westkreuz között nem állna meg, az itteni helyi forgalmat a többi viszonylat látná el. A gyorsjárat húsz perces ütemben közlekedne és egyáltalán nem kötik meg, hogy mindenképpen az S5-ös vonallal kellene összefűzni, lehet éppen az S3-as (Erkner felé) vagy az S9-es (Schönefeld felé) hosszabbítása is.
A távolsági forgalommal közösen használt vágányok komoly akadályt jelentenek a regionális forgalom kapacitásbővítése számára. Ha már építeni kell, akkor inkább az S-Bahn-t bővítsék?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A mostani számítások szerint a regionális vasúti forgalom nehezen bővíthető, a nagyvasúti vágányok már nem kínálnak további kapacitásokat, így az egyre növekvő elővárosi forgalom csak új infrastrukturális beruházásokkal szolgálható ki megfelelő színvonalon. Ehhez pedig akkor már megfelelő menetrendi koncepció sem árt, vélik Berlinben. Ráadásul a regionális vonatok itt közösen használják a távolsági vonatokkal a vasúti pályát, ami szintén korlátozást jelent a regionális járatok menetrendjének alakítása során.
Az új vonal nem végig kétvágányos lenne, de megfelelő mennyiségben állna rendelkezésre kétvágányú pályarész, aminek köszönhetően megfelelően tartható a menetrend is.
A szakmai és civil szervezetek is üdvözölték az expresszjáratok tervét, ráadásul az IGEB hozzátette azt is, hogy más viszonylatok esetében is megfontolandó lenne a gyorsvasúti közlekedés további gyorsítása annak érdekében, hogy az utasok komfortosabban utazhassanak és a szolgáltatás attraktívabb legyen a mainál.
Halász Péter