2016. 03. 31.

Henry leszáll a vonatról

Valósággá vált a Do&Co korábbi fenyegetése és felmondta a szerződését az ÖBB-vel. A catering-szolgáltató a Henry am Zug márkanéven volt, illetve még van jelen az ÖBB járatain és biztosítja a fedélzeti gasztronómiai szolgáltatásokat. Adja magát kérdés: mi lesz ezután, és mit fognak ebből érezni az utasok?




Felmondta az ÖBB-vel kötött megállapodását a Do&Co; a Henry am Zug márkanév alatt az ÖBB járatain a fedélzeti gasztronómiát üzemeltető cég már régóta fenyegette az Osztrák Szövetségi Vasutat, hogy megszünteti a megállapodást, amelyet még 2012-ben kötöttek. A Henry am Zug az e-Express nevű céget váltotta az étkezőkocsikban és a Railjet-vonatok fedélzetén.

Mint az kiderült, ha Henry am Zugot a munkaidőre vonatkozó előírások megszegése miatt 1,3 millió eurós büntetés sújtotta, ezt viszont a tulajdonos Do&Co vezetője, a török származású Attila Dogudan nem kívánta szó nélkül elfogadni. Jelezte: a 2017 elején amúgy is lejáró szerződés hosszabbítása nem lesz automatikus ezek után. Az ÖBB szerette volna a hosszabbítást, ám egyelőre kétséges, hogy lehet-e ebből bármi? A szakszervezetek vezetőivel április 8-án tárgyalnak majd, amely megbeszélésre Dogudant is meghívták.
Érdemes megjegyezni: nem leányálom a munka bisztróban, főleg a hosszú járatokat teljesítő Railjet-vonatok esetében. Egy példa: a Budapestről pénteken 13:40-kor induló Railjet Frankfurt am Mainba éjfél körül érkezik – a vonat párja reggel 4 körül indul vissza Budapestre és 19 óra körül landol a Keletiben. Ezt a vonatot sokáig egy büfés személyzet vitte végig, minimális pihenőidővel, rendkívül hosszú (törvényileg is aggályosnak látszó) munkaidővel. És ez csak a jéghegy csúcsa volt a számos hosszú forduló közül. Mára – talán a büntetés hatására is – megoldották az extrém hosszú fordulók problémáját, ám a jelek szerint így már nem olyan kedvező az üzlet. A személyzetet pedig részben munkaerő-kölcsönző cégeken keresztül biztosította a magyarországi leánycég, akik az üzleti modell szerint a lehető legtöbb „nyugati” fordulót próbáltak megoldani az olcsóbb magyar személyzettel; a hosszú szolgálatok korlátozása nyilván betesz ennek a modellnek.

A Railjet-vonatok fedélzetén működő bisztrót is a Henry am Zug üzemelteti – még

A Henry am Zug kötelékében az elmúlt év során 408 alkalmazott volt és 20,3 millió euró bevétel mellett mindösszesen 161 ezer eurós nyereséget könyvelhettek el a 2014/2015-ös üzleti év során, vélhetően már az új munkaidős szabályok hatásának köszönhetően.
Az ÖBB Personenverkehrs AG, a személyszállítási szolgáltatás üzemeltetője nem érti a Do&Co lépését. Úgy vélik, hogy egy hatályos szerződés áll fenn, ami 2017-ig szól. Függetlenül az aktuális eseményektől azonban az ÖBB kiírja a fedélzeti catering-szolgáltatás üzemeltetésére vonatkozó pályázatot – fogalmazott az ÖBB szóvivője, Sonja Horner az osztrák távirati irodának, az APA-nak eljuttatott közleményében. Az új tender mindenképpen szükséges, mert a pályázatot az ÖBB-nek európai szinten kell meghirdetnie. Emiatt 2016 tavaszán már ki kell írni az új tendert, el kell indítani az eljárást. Az ÖBB értelemszerűen azt szeretné, hogy az utasok ne vegyenek észre igazából semmit sem a változásból.

Railjet indul Münchenből Budapestre – vajon a büfészemélyzetet a magyarországi Henry am Zug leánycégtől átveszik, ha nem ők folytatják?
(fotók: Halász Péter; kiskép: Magyarics Zoltán)


A kérdés, hogy ez a lépés miképpen érinti majd a mintegy negyven magyarországi munkavállalót, akik a Henry am Zug Hungary Kft. kötelékében dolgoznak, elsősorban a Budapestről induló Railjet-vonatok fedélzetén? Egyelőre senki sem cáfolja, de nem is erősíti meg azt, hogy az új szolgáltató átvenné ezeket a munkatársakat és ha átvenné, akkor milyen feltételek mellett? A válaszok persze alighanem nagyban függnek attól, hogy ki nyeri az üzemeltetési tendert.
A magyarországi személyzet kapcsán sokszor felmerült, hogy a nyelvtudásuk nem éppen a legjobb, így számos esetében nehéz volt őket bármilyen viszonylatra is bevetni. A budapesti telephely mintegy negyven munkatársat foglalkoztat jelenleg információink szerint, ez, illetve a fentebb már említett hosszú fordulók felszámolása miatt a bécsieknek meglehetősen sokat kell dolgozni, túlórázni, ami szintén nincs jó hatással a munkavállalók teljesítményére és főleg a hangulatára.
Érdemes megjegyezni: a Do&Co, illetve a Henry am Zug nem az egyetlen partnere az ÖBB-nek: az éjszakai vonatok gondozását az egyébként szintén sok magyar munkavállalót foglalkoztató Newrest-Wagons Lits végzi, ők üzemeltetik a fekvő- és hálóhelyes kocsikat és biztosítják a vonatkísérő személyzet többi tagját is.

Halász Péter