2016. 03. 03.

Dizájnból jeles

Az egyik fontos dizájn-díjjal tüntették ki a minap a Siemens egyelőre még csak a látványterveken létező Desiro HC motorvonatát. Az elsőként majd az RRX-hálózaton debütáló, részben emeletes motorvonat azonban már így is tarolt a megjelenésével.





Az első motorvonatok 2018-ban jelennek majd meg a Rajna-Ruhr-vidéken, de külsőjükkel már most díjnyertesek: a Siemens Desiro HC terveit ugyanis az iF Design Award kitüntetésével is elismerték. A Siemens megbízásából a vonatokat a Tricon Design AG tervezte és az indoklásból kiderült: a tiszta és modern vonalvezetésben fő szerepe van a megfelelő tetőelemek használatának, így folyamatos és zökkenőmentes az átmenet az egyszintes végkocsik és a kétszintes betétkocsik között. A hangsúlyos fejforma pedig dinamikus megjelenést biztosít a járművek számára, míg az összkép a városias környezetbe való esztétikus beillesztésről tesz tanúbizonyságot.

A Desiro HC motorvonatok egyedi megjelenését eleve biztosítja a részben egy-, részben kétszintes kivitel

A Siemens Desiro HC motorvonatok esetében a belső tér is fontos volt: a világos nagy terek otthonosak, az átlátszó elválasztófalak pedig a biztonságérzetet fokozzák. A széles átjárók a kocsik között az utasok kényelmes, vonaton belüli mozgását segítik. Eközben az ülések – a tervek szerint – kényelmes lábteret biztosítanak majd. Ráadásul a takarításuk is meglehetősen könnyű lesz, ami a sok évig tartó üzemben fontos szempont lehet.


Kiemelték az új, egységesített vizesblokkot is: ez az újszerű megoldás a Siemens más termékeiben is debütálhat, lévén egységes, kompakt modulról van szó. Ennek kialakítása szintén kiemelkedő: megfelelő megjelenésen túl a biztonságos használat is fontos szempont volt. A különböző vezetékeket az egység falába integrálták, így biztosítandó azt, hogy a lehető legkevesebb munkával járjon majd annak beépítése.


Az új motorvonatok – mint említettük – várhatóan 2018-tól állnak forgalomba az Abellio és a National Express zászlója alatt. A járműveket a megrendelőszervezet, a VRR szerzi majd be és adja ki használatra az üzemeltető vasúttársaságok számára.

Az új szerelvények 2018-tól állhatnak majd forgalomba az RRX-hálózaton a Rajna-Ruhr-vidéken
(grafikák: Siemens)

Halász Péter