2016. 03. 01.

Der Schnellzug: feladták?

Nagyívű tervekkel indultak, de egyelőre nem lesz semmi a német magánvasúti szolgáltató, a DerSchnellzug.de piacra lépéséből. Az indulást többször elhalasztották, pedig a távolsági buszoknál gyorsabb, a DB Fernverkehrnél pedig olcsóbb szolgáltató megjelenése áttörés lehetett volna.




A Neue Westfälische Zeitung beszámolója szerint a márciusra tervezett üzemkezdetet bizonytalan időre elhalasztja a magánvasúti szolgáltatók egyike, a DerSchnellzug.de. A szolgáltató többek között azzal csábította volna magához az utasokat, hogy a távolsági buszoknál sokkal gyorsabb, az állami DB-nél pedig sokkal olcsóbb utazási lehetőséget kínált volna Stuttgart, Aachen és Hamburg között.
A lépés hátterében a hírek szerint az áll, hogy az üzemeltető társaság fő befektetője visszalépett a beígért 1,25 millió eurós befektetésétől. Ennek oka, hogy sem a személykocsik kérdésében nem sikerült dűlőre jutnia a leendő szolgáltatónak, sem pedig a menetvonalakról nem sikerült megállapodást kötni a pályavasúttal, illetve a heilbronni szakaszt üzemeltető regionális vasúttársasággal. Utóbbi helyen ugyanis a gyorsvonatok az egyébként csak a heilbronni-karlsruhei Stadtbahn kétáramrendszerű vonatai által használt az Albtalbahn az, aki a pályavasúti feladatokat ellátja, ám velük sem sikerült elfogadható megoldást találni a regionális (tartományok által közszolgáltatásként megrendelt) fogalom és a piaci alapú távolsági vonatok menetvonala tekintetében.

A DB Fernverkehr járatai mellett nem könnyű, sőt, kifejezetten nehéz piaci alapon vasúti távolsági közlekedést kínálni Németországban

A piaci alapú vasúti távolsági közlekedés meglehetősen érdekes piacnak számít Németországban: a gyakorlatilag monopolhelyzetben lévő DB Fernverkehr hivatalosan ugyan saját maga és piaci alapokon működteti a személyszállítást ebben a szegmensben, a gyakorlatban azonban – például infrastrukturális fejlesztésekkel – komoly háttértámogatást kap a szövetségi kormánytól, ráadásul a cégcsoporton belül is előfordulnak keresztbe finanszírozások.
A német piacon már több próbálkozás volt: a Veolia (később Transdev) hosszú évekig vegetáló Lipcse–Berlin–Rostock vonata a közelmúltban szenderült jobblétre, míg a többi próbálkozó alapvetően a startig sem jutott el. Aki meg igen, az kénytelen volt beadni a derekát és a szószerinti piaci távolsági közlekedés helyett amolyan gyorsított regionális járatokat járatnak, hiszen a HKX a vonatain már a DB jegyei mellett a tartományi menetjegyeket is elfogadja – és a menetrendi kínálatot is erősen megkurtította. Ráadásul a HKX a tervezett járműparkját sem tudta évek óta szolgálatba állítani, járműbérléssel tartják fenn az üzemet. Egyetlen komolyabbnak tekinthető magán versenyző van: a  Thalys, aki a Németország–Brüsszel–Párizs járatokat üzemelteti és piaci versenyzőnek számít azóta, hogy a DB AG kiszállt az üzemeltető társaságból és csak a holland, a belga és francia vasút tulajdonolja a céget. Ugyancsak létezik még – bár hol megszűnik, hol újraindul – a Berlin és Malmö közötti éjszakai vonat is, ami szintén piaci alapokon nyújtja szolgáltatásait.

A Thalys a DB kiszállása óta gyakorlatilag magánvasútként működik, bár a belföldi piacon a jelenléte nem túlságosan jelentős – igaz, a Thalys a nemzetközi forgalomra gyúr

Mielőtt az olvasó hevesen megróna bennünket, hogy nem tértünk ki az Alex-vonatokra, jegyezzük meg: ezek a vonatok regionális, a Bajor Szabadállam által megrendelt közszolgáltatás keretében közlekednek, nem piaci alapú távolsági forgalmat működtetnek.
Egy másik versenyző, a HKX-et is beindító Locomore viszont egyelőre úgy néz ki, csak nem adja fel: a tervek szerint Berlin és Stuttgart között járatnának szeptembertől vonatokat, ehhez azonban még pénzt gyűjtenek az interneten, közösségi alapon.

A HKX-járatokat is beindító Locomore újabb vállalkozásba fog. Vajon sikerülni fog? A képen Düsseldorfba érkezik a még a NOB szerelvényével és Euro Express-kocsikkal kiállított délutáni, hamburgi járatuk 2015 nyarán
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter