2016. 03. 25.

DB: csatlakozásra várnak

Megváltoztatta eddigi politikáját a DB AG és a jövőben többet várnak a csatlakozásokra, ha azok késnek – persze, csak ésszerű határok között.



A vasúti utazások tervezésekor az egyik komoly kérdés, hogy vajon egy hosszabb-rövidebb átszállási idő tartalmazó utazás esetében a csatlakozó vonat megvárja-e az utast vagy sem, ha a másik valami miatt késik. Különösen csiklandós kérdés ez abban az esetben, ha az utas olcsó, de pont ezért egy adott vonathoz kötött jeggyel bír, mert így még cserében a csatlakozásmulasztás miatt komoly adminisztráció is következhet a továbbutazás érdekében. Sőt, nem kevés pénze bánhatja a hoppon maradt utazónak a vasút döntését – amit később vagy visszakap, vagy nem,
Sokan emiatt is idegenkednek az átszállásos utazásoktól. És bizony Európa, sőt a világ nagy része közel sem Svájc, hogy a vonatok óramű pontossággal közlekedjenek – igaz, ebben a tekintetben Svájc is elindult lefelé a lejtőn, a távolsági forgalomban nem ritkák a 2-3 perces késések sem és bizony ők maguk sem mindenkor garantálják már az átszállásokat.

Az átszállásos utazások komoly kerékkötője a csatlakozási rendszer és a késés – manapság sokkal fontosabb ez, mint régen, amikor még nem feltétlenül kötődött az utas minden jegye egyetlen vonathoz

A DB-nél korábban alapvetően az volt a szabály, hogy a késő távolsági vonatokat csak erősen korlátozott mértékben várják be, ha egyáltalán. Van ebben ráció: a regionális közlekedésben órás vagy még ennél is sűrűbb és feszes menetrend van, egy pár perces várakozás is komoly lavinát indíthat el a rendszeren belül. A távolsági forgalom kérdése persze már nem ilyen egyszerű, hiszen sokszor naponta csak egyszer-kétszer közlekedő vonatokra is akadhat átszállni vágyó utas.
A DB-nél elsősorban a távolsági forgalomban jelent tehát komoly gondot a csatlakozások biztosítása. A korábbi tapasztalatok mentén a németek úgy döntöttek: bizonyos esetekben és bizonyos csomópontokon több időt biztosítanak az átszállásra olyan módon, hogy a késett vonatot hosszabb ideig várhatja a csatlakozó járat. Ez azonban nem mehet a menetrendszerűség rovására abban a tekintetben, hogy emiatt nem alakulhat ki az a dominó-effektus, amit a MÁV-csoport Kelet-Magyarországon nap mint nap előidéz a késő kör-IC-k miatt, ezáltal felrúgva a menetrendszerű közlekedés alapjait – ahelyett, hogy az infrastruktúra állapotának megfelelő vállalásokat tenne a menetrend tekintetében a vasúttársaság.

A DB-nél egyes vonatok többet várnak majd; az utasokat pedig külön, erre a célre létrehozott csapatok segítik majd az átszállás során
(fotók: Halász Péter)

A DB-nél közölték azt is: a csatlakozó vonatra várás mellett tovább szeretnék növelni az menetrendszerűséget és az átszállások kényelmét a fontosabb csomópontokon az utasok irányítását és tájékoztatását segítő csoportokkal, mert úgy látják, hogy sokszor a helyismerettel nem rendelkező utasok „önálló” „felfedezőútja” további gondokat jelent a menetrendszerűségre való törekvésben.
A most meghozott intézkedéseket várhatóan a nyári menetrenddel vezeti majd be a Deutsche Bahn AG, egyelőre kísérleti jelleggel.

Halász Péter