2016. 03. 31.

Áprilistól minden jobb lesz Berlinen – kezeli a zsúfoltságot a BVG

Folytatódik a városi közlekedési szolgáltatásbővítés Berlinben: a 2014-ben elkezdett zsúfoltságkezelési program keretében nem csak járatsűrítések következnek majd, hanem új viszonylatokat is szervez a BVG április 3-ától. Példaértékű lépés egy láthatóan „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” főváros részéről.




Április 3-ától újabb lépést tesz a berlini tömegközlekedést működtető BVG a zsúfoltság csökkentésére, hiszen látható, hogy a tömegközlekedést egyre több utas választja a német szövetségi fővárosban. A városvezetés és a közlekedési cég közösen olyan programot dolgozott ki, amely hosszútávon is képes kezelni az utasforgalom növekedésével együtt járó problémákat. A mostani csomag keretében bevezetendő változások a villamosok és metrók esetében éves szinten 3,5 millió kilométerrel növelik meg a tömegközlekedés teljesítményét – ez egyezik egy német kisváros teljes évi teljesítményével.
A mostani csomagban főképpen a buszvonalak használói profitálnak, de lesznek a villamosok esetében is változások. A buszhálózat tekintetében a BVG komoly kapacitásbővítést hajt végre a tegeli repülőtér esetében. A repteret kiszolgáló buszokat nem csak a repülőjáratok utasai, hanem az útvonalak mentén lakó polgárok és a reptéri dolgozók is igénybe veszik. A repülőjáratok menetrendjéhez igazodva az első X9-es busz már fél négyre kiér a terminálhoz, míg a belváros nagy részét feltáró TXL viszonylat első kocsija 4:07-re ér ki a reptérre és már a kora reggeli időszakban tíz perces ütemben közlekednek majd. Az intézkedésnek köszönhetően javulnak a városi kapcsolatok és a két viszonylatot kiegészítő alapjárat, a 109-es vonal esetében hétköznap és vasárnap 23 óráig meghosszabbítják a 10 perces követési időszakot.

A tegeli reptérre sűrűbben és hosszabb üzemidőbn járnak majd a belvárosba tartó buszok, megfelelve az utasok igényeinek

A schmargendorfi városrész lakói is profitálnak az intézkedéscsomagból: az új 310-es viszonylat tehermentesíti majd a 110-es és a 249-es járatokat és hétköznap 7-10 és 13-19 óra között 10 percenként, egyébként 20 percenként jár majd a Blissestraße metróállomás és a charlottenburgi pályaudvar között, az Uhlandstraßét, a Breite Straßét, a Paulsborner Straßét és a Stuttgarter Platz térségét kiszolgálva.
A Hakenfelde, Werderstraße és a Messe Nord/ICC között közlekedő 139-es vonalon a Paulsternstraße és a Werderstraße között reggel 6 és 9 óra, délután pedig 13 és 18 óra között sűrűbben, 10 percenként indulnak majd a kocsik. A járat vonalvezetése is változik: a Wernerwerkdamm és a Quellenweg között a Wohlrabendammon és a Siemensdammon át járnak majd a buszok, ezzel a járat többek között a Siemensdamm metróállomásnál lévő megállókat is kiszolgálja.
Kisebb menetrendi korrekciók következnek majd az M27-es, a 112-es, a 136-os, a 165-ös, a 187-es, a 271-es és a 277-es vonalakon is, amelyek összességében majd szintén sűrűbben közlekednek, illetve a sűrű, jellemzően 10 perces követési időszakot bővítik.

A villamosvonalak nagy részén is visszatérnek a csúcsidei 5 perces követésre, most úgy néz ki, van elég villamosvezetője a BVG-nek
(fotók: Halász Péter)

A villamoshálózaton az M4-es, az M6-os, az M8-as és az M10 villamosvonalakon lesz menetrendi korrekció. Kiemelendő a forgalmas M4-es és M10-es vonal ezek közül, ahol szombatonként ismét bevezetik a korábban személyzethiány miatt megszüntetett 5 perces követést napközben. Az M8-as vonal esetében szintén visszatér a csúcsidőszakokban az 5 perces követés Ahrensfelde és a Landsberger Alle felé. Az M6-os vonal esetében pedig a marzahni S-Bahn-megálló és a Landsberger Alle/Petersburger Straße közötti szakaszon lesz 5 perces ütem a csúcsidőszakban, segítve a gyorsvasútra való ráhordást, illetve az onnan való elhordást.
A város keleti részén, a MetroTram-járatokkal nem érintett Köpenick térségében is lesznek fejlesztések: a 63-as villamos vonalát meghosszabbítják Mahlsdorf Südtől a Rahnsdorfer Straßéig. Érdekesség, hogy a Mahsldorf Südtől északra lévő villamospálya egyvágányos, kitérős kialakítású. A 63-as vonal végállomása pedig a korábbi hurokvégállomásról így egy egyszerű kitérőhöz kerül majd át, így a kétirányú villamosok használata mindenképpen szükséges lesz az adlershofi Karl-Ziegler-Straße felé közlekedő villamosvonalon. A hosszabbítással a térségben élők számára egész nap biztosítja közösen a 62-es és a 63-as villamos a tíz perces ütemet.

Halász Péter