2016. 03. 24.

Az Arriváé az Overground

A Deutsche Bahn, azaz egészen pontosan annak brit leánycége, az Arriva nyerte el a London Overground vonalainak üzemeltetését. A hét és fél éves szerződés november 13-án lép életbe és másfélmilliárd fontot kap az operátor a szolgáltatásért cserében.



Komoly sikert tudhat magáénak a Deutsche Bahn érdekeltségébe tartozó Arriva Rail London Ltd.: megnyerték a London Overground járatainak üzemeltetésére vonatkozó szerződést. A következő hét és fél évben összesen másfélmilliárd fontot kasszírozhat a szolgáltató. A szerződés 2016. november 13-ától érvényes.
Az Overground-vonatokat a Transport for London rendeli meg és bízza meg az üzemeltetéssel az éppen aktuális operátort, mivel a járatok London területén közlekednek (erre a utal a név is, mely egy szójáték: az underground, azaz földalatti városi vasúttal szemben ezek a felszínen közlekedő, overground járművek). A TfL döntésétől függ a viteldíjak megállapítása, a szolgáltatások népszerűsítése és a menetdíj-bevételek elosztása – összességében túl nagy mozgástere nincs látszólag a szolgáltatónak. Ám eme terhek levétele mellett komoly felelősséggel bír a vasúti közlekedés minősége tekintetében is.
A TfL közlése szerint az új szolgáltatási szerződés értelmében a vasútállomások modernizációja mellett a menetrendi kínálat bővítésére és a nagyobb kapacitású vonatok közlekedtetésére is sor kerül majd: 2018-tól szolgálatba állnak a Bombardier új, Aventra motorvonatai, az öt kocsis szerelvényekből 45 darabot vásárolt a Gospel Oak–Barking közötti vonalra és a londoni Liverpool Street állomásról kiinduló viszonylatokra. Újdonság lesz az üzemidő bővítése több vonalon és a december 26-i munkaszüneti napon való közlekedés is.
A szolgáltatási szerződés szerint pontossági mutatókon javítani kell: a jelenlegi 5 perces helyett 3 perces tűrést alkalmaz majd a késések esetén a megrendelő, ami kifejezetten szigorú feltétel az Európa-szerte alkalmazott és bevált öt perces limithez képest. Tegyük hozzá: a város körüli, homogén forgalmű vonalakon van értelme a szigorú késési limit alkalmazásának, ám az Overground vonatai a hálózat zsúfolt elemeit is érintik, például Clapham Junction-t. Az operátor szorosabb együttműködést tervez a mainál a járművek gyártójával, a Bombardierrel és a pályavasút üzemeltetőjével, a Network Raillel is.
A német érdekeltségű cég olyan cégeket előzött be a tenderen, mint a hong-kongi MTR vagy a brit Keolis és a Go-Ahead.

Halász Péter