A berlini közlekedésfejlesztési elképzelések között mindig akad valami új: ám most lassan valamit időszerű lenne villantania az egyébként közlekedésbarát és villamosrajongó városfejlesztési szenátornak. Andreas Geisel sok tervet meglengetett már a villamoshálózat fejlesztése kapcsán, de vajon lesz is bármelyikből bármi?
Berlin közlekedésfejlesztési elképzelései szinte végtelenek. Ám időről időre kellene valami határozott elképzelés és fejlődési irány – ez az, ami most hiányzik. Átadták a Hauptbahnhofhoz vezető villamosvonalat és ezzel le is zárult egy időre a villamoshálózat bővítése. Tervek persze vannak, ám valamibe bele kellene fogni, ami megmutatja a közeljövő fejlődési irányát. Egy azonban biztos: a metróhálózat fejlesztése egyelőre nem szerepel napirenden – eltekintve a most is folyamatban lévő fejlesztésektől. Ez utóbbi lényegében az U5-ös metróvonal hosszabbítását jelenti az Alexanderplatz és a Brandenburger Tor között. Ám ez a mindössze 2,2 kilométer hosszú új vonalrész is 525 millió euróba kerül majd a mostani állás szerint.
Ennél sokkal olcsóbb és főleg gyorsabb a villamoshálózat fejlesztése. Ennek kapcsán a város közlekedésfejlesztésért is felelős szenátora, Andreas Geisel számos ötletet bedobott már, ám ezek közül eddig még nem valósult meg semmi sem. A város újraegyesítése óta lassan de biztosan körvonalazódó fejlesztések mostanra kifutottak: a Virchow-Klinikum mellett elérte a villamos a Hauptbahnhofot és ezzel le is zárultak a futó hálózatbővítések.
A nyugat-berlini városrészekben ismét jár a villamos, de még bőségesen kellene fejleszteni a hálózatot, ami ráadásul olcsóbb, mint a metróépítés
Tervek persze vannak, ezek alapvetően öt fő tengelyre koncentrálnak: a Hauptbahnhofhoz vezető villamost továbbvinnék nyugat felé, a Turmstraße metróállomáshoz; az Ostkreuz vasúti csomóponthoz közelebb vinnék a villamosokat; Adlershof és Schöneweide között a pár éve megnyitott villamosvonal hosszabbítása; a mahlsdorfi villamosvonal kétvágányúsítása és egy új villamosvonal építése az Alexanderplatztól a Leipziger Straßén át egészen a Potsdamer Platzig. A legutolsó projekt kivételével ráadásul már egészen konkrét tervek is léteznek, ám ennek ellenére úgy néz ki, hogy a városvezetés 2020 – az U5-ös vonal bővítésének befejezése – előtt nem akar belefogni a villamoshálózat bővítésébe. Ugyancsak időszerű lenne a város nyugati részén, Spandauban a kötött pályás közlekedési lehetőségek bővítése, a helyiek itt régóta szeretnének már (ismét) villamost.
Az U5-ös és az U55-ös vonalak összekötése egyelőre a legfontosabb projekt, a városvezetés minden másba csak később fogna bele
Az ellenzék és a közlekedéssel foglalkozó civil szervezetek azonban éppen ezt veti a szemükre: az ígérgetések helyett érdemi lépéseket szeretnének már látni. Fontos lenne, hogy a város nyugati felében, ahol 1967-ben egyszer már megszűnt a villamosközlekedés, végre fejlesszék a hálózatot, tehermentesítve ezzel a közutakat és a meglévő metróhálózatot is. Ám a metróhálózat fejlesztését sem szabad elvetni: az U3-as metró hosszabbítása Krumme Lanke és a Mexikoplatz között sürgető, hiszen így az S-Bahn vonalai is könnyen elérhetők lennének. Ugyancsak fontos lenne a Märkische Viertel és Lankwitz között egy új, észak-déli irányú vonal megépítése.
Az U3-as vonalon közlekedő egyik szerelvény pihenőjét tölti a külső végállomáson, Krumme Lankéban. A vonalat picit kellene csak továbbvezetni, hogy elérhesse az S-Bahn Mexikoplatz állomását. A vonal megépítésekor ez még nem volt fontos – később politikai okok miatt maradt el a hosszabbítás
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A metróhálózat bővítése azonban nem olcsó feladat: az építkezés alatt és után a felszíni közlekedést is célszerű a metróhoz igazítani, de maga a berlini talaj is sokszor megnehezíti a metróépítést, hiszen túlságosan magasan van a talajvíz szintje a térségben, emiatt speciális eljárásokra van szükség, amik alaposan megdrágítják a metróalagutak építését. A civilek azt mondják: bár 60-80 millió euró egy kilométernyi metró megépítése, mindenképpen fenn kell tartani a szükséges fejlesztések számára a megfelelő területeket például szabályozási kerettervekben. Mindezen túlmenően azonban nem szabad elvetni a metróvonalak fejlesztését sem.
Halász Péter