Hosszú évek munkája érett be 2016. február 20-án: Düsseldorfban átadták az utazóközönségnek a Wehrhahn-Linie nevet viselő új Stadtbahn-szakaszt. Az új vonal máris szakít a nem túl régi Rajna-Ruhr-vidéki hagyományokkal és átformálja a tartományi főváros közlekedési hálózatát.
Kilenc évvel ezelőtt, egészen pontosan 2007. november 28-án kezdődött meg az építkezés és az utasforgalom előtt 2016. február 20-án, a menetrend szerinti forgalom előtt pedig egy nappal később nyílik meg a düsseldorfi Wehrhahn-Linie, a harmadik Stadtbahn-vonal. A régóta, a Stadtbahn-hálózat megálmodása óta az elképzelésekben folyamatosan fel-felbukkanó kelet-nyugati tengely végre megépült és máris formabontó lett: több, évtizedek óta létező hagyományt rúg fel, már ami a Stadtbahn-hálózat sajátosságait illeti.
A Wehrhahn és Bilk S-Bahn-megállók közötti 3,4 kilométer hosszú földalatti vezetésű szakasz az új vonalszakasz középpontja. Az ide befutó U71, U72, U73 és U83-as jelzésű vonalak váltották fel a 703-as, 706-os, 712-es, 713-as és 715-ös villamosvonalakat. Az intézkedés eredményeként a belvárosi területekről lényegében végleg eltűnnek a felszíni villamosok, ami a Heinrich-Heine-Alle térségében jótékony hatással bír majd: a forgalmas sétálóutcákon vezetett villamosvágányokon percenként-kétpercenként jöttek-mentek a villamosok.
Február 21-étől ez a térkép már történelem – a régi villamosvágányokat nosztalgiamenetekkel búcsúztatták Düsseldorfban. A térképen északkeletről délre, Wehrhahntól Bilkbe vezető villamosvonalak helyét vette át az új Stadtbahn-vonal
(grafika: Rheinbahn)
(grafika: Rheinbahn)
A forgalmas villamosvonalak eltűntek a sétálóutcákból. A nosztalgiakocsi nélkül is látszik, milyen forgalmas a szombat is errefelé – hát még a hétköznapok. Így alighanem jól járnak az itteni gyalogosok és az utasok is
Az új vonal különlegessége, hogy a forgalmat alacsonypadlós szerelvények bonyolítják le. Ez a korábban a düsseldorfi Stadtbahn-vonalakon alkalmazott elvektől való gyökeres eltérést jelenti: korábban a Stadtbahnok mindig is magaspadlós kocsik voltak, jobbára magasperonos megállóhelyekkel, az alagutakban jellemzően középperonos kialakításban. Ezúttal viszont a peronok a vágányok két oldalára kerültek – egy kivétellel, ez pedig a Heinrich-Heine-Alle állomás. Ennek szerkezete ugyanis már korábban, az észak-déli Stadtbahn-alagúttal együtt elkészült és az 1988-ban megnyitott peron alatt várta a Wehrhahn-vonal átadását, amire majd három évtizeddel később került csak sor.
Az új vonalon hat földalatti állomás épült, a projekt költségvetése pedig 843,6 millió euró volt.
Az új Stadtbahn-vonalon a Rheinbahn NF8U típusú villamosai járnak párba csatolva
A vonalon közlekedő járművek nem ismeretlenek a düsseldorfiak számára: a Siemenstől vásárol Combino-rokon villamosok koptatják a síneket. A nyolctengelyes, egyirányú, kétoldali ajtós kocsik az új Stadtbahn-vonalak elődein is jártak már szólóban vagy párba csatolva; sőt, augusztus vége óta az előd vonalakon csak ezek a járművek jártak, miután több megállónál a felszíni szakaszon is áttértek a középperonos kialakításra, így a többi villamos számára használhatatlanná vált a hálózat.
A nosztalgiajárművek közül, amelyek a felszíni vonalakat búcsúztatták, nem hiányozhatott természetesen a düsseldorfi DÜWAG „találmánya”, az elnyűhetetlen csuklós villamos sem. A felső képen pótkocsival egy GT6-os, alul egy GT8-as kocsi látható
Az új vonal forgalomba helyezésével gyökeresen átalakult Düsseldorf tömegközlekedési hálózata: az alagútban futó három Stadtbahn-viszonylat több korábbi villamosvonalat váltott fel, ennek megfelelően pedig a ráhordó viszonylatok útvonala is megváltozott. Az elmúlt három hónap során a Rheinbahn komoly erőket fordított az új hálózat bemutatására: a „Netz met Häzz” nevű kampány keretében folyamatosan járták a kerületeket az infóbusszal és folyamatos volt a médiakampány az új hálózattal kapcsolatosan. A kampány neve egyébként nagyjából megfelel a helyi dialektusban a „hálózat szívvel”, azaz a „Netz mit Herz” kifejezésnek, ami az új vonal központi szerepét hangsúlyozza ki.
A Rheinbahn infóbusza sorra járta a különböző városrészeket az elmúlt hónapok során, így helyiek már jó ideje értesülhettek a komoly hálózati változásokról
A hivatalos megnyitó kulisszájául szolgáló Stadtbahn-szerelvény a Heinrich-Heine-Alle állomáson az átadóünnepség előtt
A menetrend szerinti üzem nyilvános főpróbája volt a február 20-i nap – a hálózat másnaptól változott
(fotók: Rheinbahn)
(fotók: Rheinbahn)
Az átadás hétvégéjének szombatján az új alagútban ingyenes járatok közlekedtek, a felszínen pedig nosztalgiavillamosok búcsúztatták a régi hálózatot, amely majd' másfél évszázadig állt fenn. A teljes, menetrend szerinti üzem február 21-én indult be.
Halász Péter