Súlyos vasúti baleset történt Bajorországban. A Rosenheim és Holzkirchen közötti vasútvonalon, Bad Aibling közelében történt balesetben többen meghaltak, miután két személyszállító vonat összeütközött.
Két személyszállító motorvonat ütközött össze kedden reggel hét óra közül az egyvágányú Mangfalltalbahnon. A Rosenheim és Holzkirchen közötti vasútvonalon, Bad Aiblingnél történt eset hátteréről egyelőre nem sokat lehet tudni, az biztos, hogy a Meridian vasúttársaság két FLIRT-je ütközött össze és az egyik vonat kisiklott és a töltésről is leborult a városka szennyvíztisztítója közelében. A baleset okairól semmit sem lehet még tudni, éppúgy lehet technikai hiba, mint emberi mulasztás.
A Tagesschau információi szerint több halott is van a balesetben és nagyon sokan megsérültek. A Bajor Szabadállam rendőrségének hivatalos tájékoztatása szerint kilencven utas megsérült, közülük tízen súlyosan és legalább négy halottról is tudnak a délelőtt fél tízes információk szerint. Két órával később már nyolc halottról és száz sérültről – közöttük ötvenöt súlyos sérültről – számolt be a német közszolgálati televízió híradója, a Tagesschau. A halottak száma délre 9-re emelkedett, ám este már tíz halottról szóltak a hírek. Két nappal később tizenegyre emelkedett a halottak száma.
A hírek szerint mindkét vonat mozdonyvezetője és vonatkísérője életét vesztette a balesetben, illetve később belehaltak sérüléseikbe. Rajtuk kívül hat utas vesztette életét.
A halottak és a sebesültek mentése dél körül befejeződött. Ekkor még a hírek két eltűnt, talán a roncsok között lévő emberről is szóltak, ám estére kiderült: mindenki megvan.
A mentést nehezítette, hogy az egyik vonat gyakorlatilag oldalra van borulva, emellett a vonatok egy része nehezen megközelíthető, sok sérültet egyesével, mentőhelikopterek segítségével sikerült csak kijuttatni a balesetet szenvedett vonatokból. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a farsangi szünet miatt sokkal kevesebb iskolás utazott a vonaton, mint egy átlagos hétköznapon. Az utasok mentése várhatóan egész délelőtt tartott. A mentésbe a helyi tűzoltók és mentők között a közeli osztrák hatóságokat is bevonták. A helyi rendőrségi szóvivő elmondta: eddig még nem látott hasonlóan komoly vasúti balesetet.
A hírek szerint mindkét vonat mozdonyvezetője és vonatkísérője életét vesztette a balesetben, illetve később belehaltak sérüléseikbe. Rajtuk kívül hat utas vesztette életét.
A halottak és a sebesültek mentése dél körül befejeződött. Ekkor még a hírek két eltűnt, talán a roncsok között lévő emberről is szóltak, ám estére kiderült: mindenki megvan.
(fotó: DPA)
A mentést nehezítette, hogy az egyik vonat gyakorlatilag oldalra van borulva, emellett a vonatok egy része nehezen megközelíthető, sok sérültet egyesével, mentőhelikopterek segítségével sikerült csak kijuttatni a balesetet szenvedett vonatokból. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a farsangi szünet miatt sokkal kevesebb iskolás utazott a vonaton, mint egy átlagos hétköznapon. Az utasok mentése várhatóan egész délelőtt tartott. A mentésbe a helyi tűzoltók és mentők között a közeli osztrák hatóságokat is bevonták. A helyi rendőrségi szóvivő elmondta: eddig még nem látott hasonlóan komoly vasúti balesetet.
Feuerwehr sucht nach Lokführer. Einer ist unter den Toten, der andere laut Polizei vermisst. #BadAibling #Zugunglück pic.twitter.com/9XF8017x9z— BR_Oberbayern (@BR_Oberbayern) 2016. február 9.
Az operátor, a Meridian tájékoztatása szerint Holzkirchen és Rosenheim között pótlóbuszok közlekednek a vonatok helyett, a vasúttársaság 9 autóbuszt állított forgalomba. A vonalon a reggeli csúcsidőszakban fél órás ütemben közlekednek a vonatok és jellemzően két háromrészes vagy egy hatrészes FLIRT-ből állnak. A balesetben a Rosenheim felé tartó M 79505 és a Holzkirchen felé tartó M 79506 számú vonat érintett. Az biztos, hogy a közeli Kolbermoor állomáson a két vonat keresztezett volna menetrend szerint, egyelőre nem tudni, hogy a Holzkirchen felé tartó szerelvény miért nem várta be az érkező ellenvonatot.
Az elsődleges információk szerint biztosítóberendezési hiba lehetett a vonalon, emiatt a Rosenheim felé tartó vonatot a Bad Aiblingban szolgálatot teljesítő forgalmista felhatalmazta az indulásra, amely vonat pedig behaladt az egyébként foglalt állomásközbe. Egyre több forrás azt állítja: ez a hiba okozhatta a tragédiát, azonban pontos részleteket csak a balesetvizsgálat lezárulta után szabad felelősséggel állítani.
Az operátor, a francia Transdev-csoporthoz (korábbi nevén: Veolia) tartozó Bayerische Oberlandbahn, amelynek egyik „márkája” a Meridian, közleményében egyelőre nem bocsátkozott részletekbe az okokat illetően, de megköszönte a mentésben részt vevőknek a gyors segítséget.
A szövetségi közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt a helyszínen tájékozódott. Sajtótájékoztatóján elmondta: a vonatok az elsődleges vizsgálatok szerint mintegy száz kilométer per órás sebességgel közlekedhettek egymással szemben, ami amúgy a pályasebesség ezen a szakaszon. A szövetségi miniszter megköszönte a mentésben résztvevők munkáját, különösen a gyors reagálást.
Dobrindt jelezte: az Eisenbahn Bundesamt (Szövetségi Vasúti Hatóság, EBA) szakemberei vizsgálják a balesetet, a vonatokon lévő három menetregisztráló berendezésekből már kettőt megtaláltak, a harmadik még a roncsok között van. Ezek segítségével pontosabban rekonstruálni tudják majd a baleset körülményeit. Dobrindt többször is hangsúlyozta: óva int a spekulációktól, a részletes vizsgálat eredményében szabad a további teendőkről beszélni.
Dobrint elmondta: beszélt Bajorország miniszterelnökével, Horst Seehoferrel és a szövetségi kancellárral, Angela Merkellel, akik felkérték: tolmácsolja a helybeliek számára együttérzésüket. A miniszter elmondta: mindenki számára komoly lelki megterhelést jelent a tragédia, legyen az utas, vasutas vagy éppen a mentésben résztvevő.
A műszaki mentés és a helyszíni vizsgálat a baleset utáni napon is tart: a bajor tartományi miniszterelnök, Horst Seehofer és a pályavasúti tevékenységet ellátó DB AG első embere, Rüdiger Grube az esemény másnapján látogatott a helyszínre. Az összetört motorvonatokat a DB Notfalltechnik egyébként Lipcsében állomásozó 75 tonnás darujának segítségével próbálják meg eltávolítani és a roncsokat elszállítják majd, ahol további igazságügyi szakértői vizsgálatoknak vetik majd alá a vonatokat. A harmadik menetírót egyelőre még mindig nem találták meg.
Az elsődleges információk szerint biztosítóberendezési hiba lehetett a vonalon, emiatt a Rosenheim felé tartó vonatot a Bad Aiblingban szolgálatot teljesítő forgalmista felhatalmazta az indulásra, amely vonat pedig behaladt az egyébként foglalt állomásközbe. Egyre több forrás azt állítja: ez a hiba okozhatta a tragédiát, azonban pontos részleteket csak a balesetvizsgálat lezárulta után szabad felelősséggel állítani.
(forrás: Bayerischer Rundfunk)
Az operátor, a francia Transdev-csoporthoz (korábbi nevén: Veolia) tartozó Bayerische Oberlandbahn, amelynek egyik „márkája” a Meridian, közleményében egyelőre nem bocsátkozott részletekbe az okokat illetően, de megköszönte a mentésben részt vevőknek a gyors segítséget.
A szövetségi közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt a helyszínen tájékozódott. Sajtótájékoztatóján elmondta: a vonatok az elsődleges vizsgálatok szerint mintegy száz kilométer per órás sebességgel közlekedhettek egymással szemben, ami amúgy a pályasebesség ezen a szakaszon. A szövetségi miniszter megköszönte a mentésben résztvevők munkáját, különösen a gyors reagálást.
Dobrindt jelezte: az Eisenbahn Bundesamt (Szövetségi Vasúti Hatóság, EBA) szakemberei vizsgálják a balesetet, a vonatokon lévő három menetregisztráló berendezésekből már kettőt megtaláltak, a harmadik még a roncsok között van. Ezek segítségével pontosabban rekonstruálni tudják majd a baleset körülményeit. Dobrindt többször is hangsúlyozta: óva int a spekulációktól, a részletes vizsgálat eredményében szabad a további teendőkről beszélni.
Alexander Dobrindt szövetségi miniszter a sajtótájékoztatón
(forrás: Bayerischer Rundfunk)
(forrás: Bayerischer Rundfunk)
Dobrint elmondta: beszélt Bajorország miniszterelnökével, Horst Seehoferrel és a szövetségi kancellárral, Angela Merkellel, akik felkérték: tolmácsolja a helybeliek számára együttérzésüket. A miniszter elmondta: mindenki számára komoly lelki megterhelést jelent a tragédia, legyen az utas, vasutas vagy éppen a mentésben résztvevő.
A műszaki mentés és a helyszíni vizsgálat a baleset utáni napon is tart: a bajor tartományi miniszterelnök, Horst Seehofer és a pályavasúti tevékenységet ellátó DB AG első embere, Rüdiger Grube az esemény másnapján látogatott a helyszínre. Az összetört motorvonatokat a DB Notfalltechnik egyébként Lipcsében állomásozó 75 tonnás darujának segítségével próbálják meg eltávolítani és a roncsokat elszállítják majd, ahol további igazságügyi szakértői vizsgálatoknak vetik majd alá a vonatokat. A harmadik menetírót egyelőre még mindig nem találták meg.
A baleset hozzávetőleges helye
Több szakértő úgy nyilatkozott: a mostani baleset súlyossága összemérhető az 1998. június 8-án Eschedében történt balesettel, amikor egy ICE siklott ki, igaz, ott egyértelműen technikai hiba, az egyik kerékpár hibája okozta a katasztrófát. Az elmúlt években számos közfeltűnést keltő baleset történt a vasúton, ám szakértők figyelmeztetnek: továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési ágazatnak számít.
A sajtó híradásai többször kiemelik, hogy miért nem tudták megállítani a két vonatot, ám fontos tudni, hogy a szóban forgó vonalon pontszerű vonatbefolyásoló rendszer van, azaz egy-egy adott ponton történhet meg a beavatkozás a rendszer részéről. A PZB-ről részletesebben itt olvashatnak.
A sajtó híradásai többször kiemelik, hogy miért nem tudták megállítani a két vonatot, ám fontos tudni, hogy a szóban forgó vonalon pontszerű vonatbefolyásoló rendszer van, azaz egy-egy adott ponton történhet meg a beavatkozás a rendszer részéről. A PZB-ről részletesebben itt olvashatnak.
RegionalBahn információk
megjelent: 2016. február 9., 09:18
utolsó frissítés: 2016. február 12., 10:30
megjelent: 2016. február 9., 09:18
utolsó frissítés: 2016. február 12., 10:30