2016. 02. 21.

Balesetes gőzmotorkocsi

Nosztalgiavonat ütközött össze egy anyagvonattal február 20-án este Sihlbrugg állomáson. Több utas megsérült a balesetben.







Február 20-án, szombaton este a Zürich melletti Sihlbrugg állomáson ütközött össze egy nosztalgiavonat egy ott álló anyagvonattal. A zúzottkövet szállító kocsikkal való ütközés eredményeként 16 ember – köztük a kétfős mozdonyszemélyzet – megsérült, közülük ketten súlyosan. További negyven utas sértetlen maradt, őket busszal szállították vissza Zürichbe.

(fotók: Beat Kälin / Newspictures)

Zugunglück Sihlbrugg

16 Verletzte nach Nostalgiezug-Kollision: Kurz nach 23:00 Uhr Samstagnacht prallte eine mit rund 50 Fahrgästen besetzte Dampflok bei Sihlbrugg in einen Güterwagen. Alles zum Unglück um 18:00 Uhr im Aktuell.

Posted by Tele M1 on Sonntag, 21. Februar 2016

A baleset nem sokkal 23 óra után történt. Az SBB Historic állományában lévő és Verein Dampfgruppe Zürich által gondozott gőzmotorkocsi Arth-Goldauból tartott Zürichbe, amikor eddig ismeretlen okok miatt foglalt vágányra járt be és beleütközött az ott álló anyagvonat utolsó kocsijába. Az ütközés következtében a gőzmotorkocsi kisiklott. Azt, hogy pontosan mennyire sérült meg a jármű, egyelőre nem tudni.
A baleseti mentés és a helyreállítás miatt várhatóan vasárnap estig csak korlátozott kapacitással üzemel a Zug és Thalwil közötti vasúti pálya.

A baleset helyszíne

Különleges gőzös

Magyarországon unikumnak számítana, ha lenne még üzemképes gőzmotorkocsi, de nincs ez másképpen Svájcban sem, csak ott éppen van üzemképes gőzmotorkocsi. Az egykori Uerikon-Bauma-Bahn, az UeBB CZm 1/2-es sorozatú motorkocsijáról van szó, amely az SBB nosztalgiaflottájának, az SBB Historic része és a Verein Dampfgruppe Zürich gondozza. A motorkocsit 1902-ben gyártotta az Esslingeni Gépgyár. A Serpollet rendszerű kazánnal felszerelt kocsi ekkor került az SBB-hez, majd 1907-ben Kittel-kazánosra alakították át, nem sokkal később pedig el is adták az UeBB-nek, ahol a 31-es számot kapta. Az átalakítás után 73 kW, azaz 100 lóerő teljesmény leadására képes hajtással rendelkező jármű a 14 tonnás pótkocsijával együtt 30 km/h-s sebességet tudott elérni, 10‰-es emelkedőn pedig 15 km/h-val tudott haladni. A motorkocsi és pótkocsija az UeBB csődjével visszakerült az SBB-hez és 1950-ben selejtezték. Huszonnégy évvel később, 1974-ben a luzerni Verkehrshaus motorkocsis kiállításához restaurálták a járművet, majd 1979-1980 során az SBB zürichi műhelyében ismét üzemképessé tették. Az SBB Historic megalakulásával az addig a motorkocsit üzemeltető egyesülettől az SBB-hez került a jármű tulajdonjoga, de üzemeltetésében továbbra is a vasútbarátok játszottak szerepet.
A gőzmotorkocsi teljes pompájában, pótkocsi nélkül a zürichi főpályaudvaron 2014. június 29-én
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter