A keretszerződésre vonatkozó kiírás egyelőre nem túl bőbeszédű: 75 és 100 méter hosszú vonatokat venne az ÖBB, azaz a jelenlegi fogalmaink szerint 3 és 4 kocsis vonatokról van szó. Mindkét változatból 150-150 darabra vonatkozna a megállapodás. A villamos motorvonatok részletes technikai feltételei a pályázati anyagban vannak – áll az ÖBB felhívásában, amelyre február végéig jelentkezhetnek a gyártók.
A szűkszavú kiírás meglehetősen tág teret kínál a különféle feltételezéseknek. A motorvonatok ugyanis igen jó eséllyel a most még szolgálatban lévő, az 1970-es és 1980-as évek technikai színvonalát képviselő 4020-as sorozatú motorvonatok végét jelentheti a keretszerződésben szereplő kontingensek lehívása. De nem csak ezek, hanem az ugyancsak korosodó, ám a száz CityJet-motorvonat szolgálatba állítása után is megmaradó Inlandswagenek kiváltása is cél lehet az ÖBB-nél. Sőt, megkockáztatjuk azt is, hogy egyes kis kihasználtságú emeletes ingavonatok és az első generációs, az ÖBB-nél lassan másfél évtizede szolgáló Talentek cseréje, pótlása is igen időszerűnek tűnik.
A CityJetek csak részben válthatják le az öregedő 4020-asokat, de az új keretszerződésben szereplő háromszáz vonatnak alighanem ez lesz a szerepe. Írásunkat Berky Dénes képeivel illusztráltuk, aki 2015 tavaszán vett részt a CityJet első bemutatóútján
Az ÖBB az elmúlt évek során több beszerzésével is komoly, az európai piacokat meghatározó lépéseket tett. Első ilyen a Taurusok beszerzése volt, amelynek köszönhetően Közép-Kelet-Európában igen jelentős sikereket aratott a Siemens mozdonytípusa ott is, ahol nem az ÖBB járművei közlekednek. De hasonló szerepet tulajdonítanak annak a keretszerződésnek, amely a jövőben a több tagból álló új mozdonycsalád beszerzésére irányul, alighanem ez is mély nyomot hagy majd az európai vasúti piacon.
Mindenesetre az biztos, hogy túl sok részlet még nem derült ki a beszerzésről, de kíváncsian várunk minden apró részletet is.
Halász Péter