2016. 02. 04.

DB Netz: Több pénz a pályafelújításokra

Az elmúlt évekhez képest több forrása lesz a vasúti infrastruktúra modernizálására a DB-nek. A német vasút 2016-ban 5,5 milliárd eurót fordít a pályafelújításokra és szeretnék, ha az utasok is jobb tájékoztatást kapnának a vágányzári közlekedési rendről, mint eddig.




A német vasút eddigi történetének talán legnagyobb pályafelújítási programja zajlik mostanában a DB AG hálózatán. Az összesen öt évig tartó felújítás-sorozat keretében 2015 és 2019 között 28 milliárd eurót költenek a meglévő hálózat felújítására, ebből csak 12 milliárd euró jut a felépítmények modernizálására. A szövetségi kormányzattal kötött megállapodás értelmében a forrásokat a szövetségi állam biztosítja és csak 2016-ban 5,5 milliárd eurót költhetnek el pályafelújításra a DB-nél.
A DB Netz, a pályavasút közölte: a csúcsidőszakban összesen 850 különböző helyen lesznek kisebb-nagyobb munkálatok, részleges vagy teljes vágányzár mellett. Összesen 3200 kilométernyi sínszálat, 2000 váltót és 2,9 millió beton-, vas- és faaljat cserélnek majd ki; összesen mintegy 4 millió tonna zúzottkövet használnak fel az ágyazatcserékhez. A munkák megfelelő koordinálása miatt már jó ideje együtt dolgoznak a pályavasút és a kivitelezők szakemberei, hogy a vasúti közlekedést a lehető legkisebb mértékben zavarják.

A munkákat igyekeznek úgy csoportosítani, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarják a vasútüzemet
(fotók: DB AG)

Dr. Thomas Schaffer, a DB Netz menetrendért felelős vezetője a témában tartott sajtótájékoztatóján azt mondta. szeretnék, ha az utasok és a teherszállításban az ügyfelek a lehető legkevesebb korlátozással szembesülnének, ám ahol mégis szükséges valamilyen eltérés a megszokott üzemtől, ott időben és pontosan, részletesen tájékoztassák a partnereket, a meghirdetett vágányzári rendet pedig pontosan be is tartsák. Ennek érdekében összehangolták a felújítási munkákat és egyfajta korridor-rendszer szerint dolgoznak majd, így a vágányzárak mértékét és idejét csökkenteni lehet majd. A kisebb munkák elvégzéséhez szükséges rövidebb vágányzárak időpontjának meghatározásánál is tekintettel lesznek a nagy munkákra, azokat szintén igyekeznek megfelelően összpontosítani.
Az elmúlt évben összesen 80 „korridoron” dolgoztak és további mintegy félezer kisebb vágányzárat tartottak. Idén 76 nagy vágányzárat és 850 kisebbet terveznek, de ehhez hozzájön még a húsvéti és a pünkösdi időszak, amikor a hivatásforgalom csökkenése miatt a hosszú (és a környező munkanapok bekapcsolásával még jobban meghosszabbított) hétvégék során számos munkát koncentráltan tudnak elvégezni a vasúti pályán.
Az utastájékoztatást is szeretnék erőseíteni: a www.bahn.de/bauarbeiten oldalon keresztül, telefonon vagy éppen okostelefonos alkalmazáson keresztül szeretnék elérni az utasokat. Ehhez külön információs portál is indult a deutschebahn.com/bauprojekte címen, amely a DB Netze okostelefonos alkalmazásból is elérhető.

Halász Péter