2016. 02. 17.

BLS: tender hatvan vonatra

Hatvan új vonatra vonatkozó tendert tett közzé a Bern-Lötschberg-Simplon Bahn. A BLS 2021-ben állítaná csatasorba az új vonatokat, a tendergyőztes kiválasztásába pedig az utasok is beleszólhatnak bizonyos keretek között.





Többek között üléstesztek keretében vonná be az utasokat a BLS annak a hatvan vonatnak tendereztetési eljárásba, amelyre most írták ki a pályázati felhívást. A tervek szerint az új vonatok 2021-ben állnának forgalomba. A BLS négy vasúti járműgyártót hívott meg a tenderre: az Alstom, a Bombardier, a Siemens és Stadler került be az előzetes válogatásba. Ez a négy gyártó kapta meg a BLS részletes feltétfüzetét és ezek alapján alakíthatják ki az ajánlott járműveket. Várhatóan 2017-ben kerülhet sor majd a gyártó végleges kiválasztására.

Az NPZ-kkel nem számol már hosszú távon a BLS, 2026 után megválna tőlük a vasúttársaság

A BLS már a feltétfüzet kidolgozásába is bevonata az utasokat. A Bern–Neuenburg–La-Chaux-de-Fonds viszonylaton végzett felmérések szerint az utasok a kényelmes ülések mellett fontosnak tartják, hogy a vonatok belsőterében kisebb és nagyobb asztalok is helyet kapjanak. Az ülések kiválasztásában a BLS a Südostbahnnal működött együtt, az így szerzett tapasztalatokat mindkét vasúttársaság felhasználja majd a jövőbeli tenderek során. A megkérdezett utasok véleménye alapján mind az 1., mindpedig a 2. osztályon puha, kényelmes fejtámaszokat is kapnak majd az ülések; az asztalok közül pedig lesz kisebb és nagyobb méretű is. Az utasok nagy része, 80%-uk minden üléshez fontosnak tartotta a hulladéktároló meglétét, 70%-uk pedig a konnektorokat tartotta fontosnak minden ülés mellett. Az utasok nagy része a megfelelő mobiltelefon-vételt is fontosnak tartotta a járműveket és sokan hiányolták a fedélzeti büfét is a vonatokról.

A Lötschberger-motorvonatokra viszont 2016 után is számít a BLS. A képen egy ilyen motorvonat érkezik Brig felől Griesalp állomásra
(fotók: Halász Péter)

A tervek szerint a BLS a partnervasutak mellett bevonja az utasokat képviselő civil szervezeteket is, elsősorban a Pro Bahn utasjogi szervezettel terveznek együttműködést. A végleges belső tér kialakítása kapcsán szeretnék az érintettek véleményét kikérni egy makett segítségével is.
A BLS a tervek szerint 2021 és 2026 között hatvan új vonatot állítana szolgálatba és a jelenlegi járműtípusok közül mindössze csak háromfélét tartana meg 2026 után is. A mostani járműcsere tehát a még meglévő mozdonyos vonatokra és várhatóan az NPZ-szerelvényekre vonatkozik majd. Az új járművek mellett a NINA és a Lötschberger regionális motorvonatokat, valamint a berni elővárosban közlekedő emeletes MUTZ-okat tartaná meg a BLS.

Halász Péter