2016. 02. 15.

Már csak távmenesztenek

A végéhez közeledik az a folyamat, aminek eredményeképpen Berlinben gyakorlatilag megszűnik a peronügyeletes vagy térfőnök fogalma. A gyorsvasúti állomásokon a vonatokat a mozdonyvezető vagy a központi ügyeletes meneszti majd térfigyelő rendszeren keresztül.



Lassan lezárul az a folyamat, aminek eredményeként a 166 berlini és brandenburgi S-Bahn-állomásról kivonják a még szolgálatban lévő peronügyeleteseket – bár a magyar kifejezés nem igazán fedi pontosan a munkájukat, így mi is a német „Aufsicht” kifejezésnél maradnánk. Ezek a vasutasok feleltek és felelnek még (már ahol vannak) azért, hogy a gyorsvasúti szerelvények indítása biztonságos legyen, a peronon rend legyen. Ezek a munkatársak felügyelték az utascserét, adták meg az engedélyt az ajtózárásra és az indításra. Nem minden állomáson voltak jelen: sok helyen már korábban is a vonatszemélyzet intézte ezeket a feladatokat, erre hívta fel a figyelmet a peron végén kihelyezett tábla is, rajta a felirat: „ZAT”, azaz „Zugabfertigung durch Triebfahrzeugführer”, magyarul: menesztés a mozdonyvezető által.

Néhány kivételtől eltekintve szinte mindenhol személyzet nélküli állomások és emiatt „ZAT” táblák lesznek a peronok végén, hirdetve: itt a mozdonyvezető felelős a vonatindításért egyszemélyben

A meglehetősen sok embert felemésztő Aufsicht-rendszer azonban nem volt túl gazdaságos, sok helyen csak húsz percenként adódott 1-2 percnyi feladata a szolgálattevőnek, így a vezetőség joggal gondolhatta úgy, hogy a feladatellátást lehet központosítani, ahol nem elég a járművezető jelenléte. Így központilag, egy-egy fontosabb csomóponti helyről intézik a jövőben a vonatok indítását, mégpedig térfigyelő rendszereket használva. A személyes jelenlét megszűnésén túl más nem változik, hiszen az engedélyeket eddig is jelzők vagy rádió segítségével adták meg a vonatok vezetői számára.
A Deutsche Bahn AG közlése szerint májusig a még üzemelő 16 szolgálati helyet is ellátnak a „távmenesztéshez” szükséges rendszerekkel és ekkor már csak húsz olyan, rendkívül forgalmas állomás marad meg egyfajta kivételként, ahol a forgalombiztonság mindenképpen indokolja a személyes jelenlétet is. Főleg a nagy utasforgalmat lebonyolító, turisztikailag is frekventált állomások lesznek ezek, hiszen az ügyeletesek informciós feladatokat is ellátnak. A DB AG közlése szerint a fix helyek mellett százhúsz mobil munkatárs is marad, akik közül 108 már most is dolgozik. Az ő feladatuk, hogy az üzemi helyzeteknek megfelelően a legérzékenyebb pontokon segítsék az utasforgalmat és a vonatközlekedést. A DB AG szerint az utasok számára továbbra is megmaradnak a kapcsolatteremtési lehetőségek a vasúti alkalmazottakkal: az ügyfélszolgálatokon dolgozók és a mobil ügyeletesek összesen ötszázan vannak és ez szerintük pont megfelelő.

Személyes jelenlét csak tizenhat kiemelt állomáson és a fontosabb forgalmi zavarok esetén lesz majd, egyebekben ott vannak a technikai megoldások. Ez így lesz jó?
(fotó: Halász Péter)

A rendszer kritikusai szerint azonban a személyes jelenlét megszűnte sokkal inkább bátorítólag hat a rongálókra, bűncselekményt elkövetni szándékozókra, mert nincs közvetlenül és gyorsan helyben egy helyi illetékes, percek telhetnek el a beavatkozásig, arról nem is beszélve, hogy a központban kérdéses, hogy bárki észre is vesz bármit vonatmentes időben?
Az átalakítás jelenleg 400 munkahely megszűnését jelenti, ezek mintegy fele részmunkaidős állás. A többiek java részének más feladatot ajánlottak fel a DB-n belül és forgalmi szolgálattevő, járművezető vagy éppen a húsz központi hely egyikén látnak el feladatot.

Halász Péter