2016. 01. 06.

Napijegy az IC-re

Németországban a helyi tömegközlekedés jegyei általában érvényesek a regionális járatokra – ám a távolsági járatok java részére nem. Viszont Berlinben és Brandenburgban a menetrendváltás óta egyre több InterCity és InterCityExpress fedélzetén is elfogadják a VBB regionális jegyeit.




A Németországban rendszeresen tömegközlekedő utasok pontosan tudják: a távolsági vonatokon, néhány ritka kivételtől eltekintve nem érvényesek a helyi, tartományi menetjegyek vagy éppen a közlekedési szövetségek által kibocsátott jegyek. A DB Fernverkehr ritkán és pénzügyileg alaposan megtámogatott megállapodások keretében fogadja el ezeket a jegyeket. Többek között Alsó-Szászországgal kötöttek korábban ilyen megállapodást az emdeni vonalon közlekedő IC-k esetében. A dolog mögött az áll, hogy a DB AG közvetlenül nem kap állami támogatást a távolsági forgalomban közlekedő vonatokért, azokat saját maga piaci alapokon működteti, persze a szövetségi kormányzat igényeit is figyelembe véve. Emiatt nem is fogadják el az esetek nagy többségében a közlekedési szövetségek jegyeit, ha pedig mégis, akkor a megrendelői szervezet a kedvezményes jegyek után fizet a DB AG-nak.
Berlinben és környékén már korábban is volt ilyen megállapodás a VBB és a DB között: egy pár IC-n elfogadták a jegyeket a berlini Stadtbahnon Berlin és Potsdam között.
A 2015/2016-os menetrend életbelépésével a VBB jegyeivel igénybe vehető vonatok száma jelentősen bővült. A Cottbus és Potsdam között közlekedő emeletes IC-vonatokon, illetve Berlin és Prenzlau között fogadják el az egyes jegyféléket.

A VBB hirdetménye a regionális jegyekkel igénybevehető IC- és ICE-járatokról
(grafika: VBB)

Fontos azonban megjegyezni, hogy a vonatokon nem mindegyik jegyfélét fogadják el és a vonatok fedélzetén nincs jegyértékesítés, már ami a közlekedési szövetség jegyeit illeti. Az elsőosztályon utazni vágyóknak kiegészítő jegyet kell venniük, aki pedig kutyával utazna, annak a DB Fernverkehr szabályai szerint kell eljárni, nem a tartományi utazási feltételek érvényesek ezekre az esetekre. A kerékpárokat ráadásul az ICE-k fedélzetén ezúttal sem lehet szállítani. Fontos tudni, hogy a DB AG által kibocsátott, a VBB által is elismert napijegyek, azaz a Quer-durchs-Land-Ticket és a Schönes-Wochenende-Ticket nem érvényes az IC-k és az ICE-k fedélzetén.
A lépés előnye, hogy a legforgalmasabb regionális járatokat így tehermentesíteni tudják, ami főleg a csúcsidőszakokban könnyíti meg az ingázók utazását, ugyanis a számukra frekventáltabb irányokban és viszonylatokban nyitották meg a távolsági vonatokat.

Halász Péter